הקדמה:
הורים לילדים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD) עשויים לסבול מרמות מוגברות של מתח הקשור להורות, ושל מצוקה פסיכולוגית. עם זאת, לעתים קרובות נמצא אצל הורים לילדים עם ASDs גם תפקוד פסיכולוגי חיובי ושיטות התמודדות יעילות.
אירועים וחיזוקים פוטנציאליים לתפקוד ולתחושה הורית של יכולת בקרב משפחות עם אוטיזם, כוללים: גורמים הקשורים למשפחה, כדוגמת מעמד סוציו-אקונומי, יחסים בין בני הזוג, הזמינות של תמיכה חברתית, ומספר הילדים בעלי הלקויות במשפחה. אירועי חיים שליליים יכולים להיות קשורים למתח מוגבר אצל הורים לילדים עם ASD.
על מנת להקל על הורים של ילדים עם אוטיזם, אשר מבטאים התנהגות מאתגרת, יש לזהות גישות יעילות לחיזוק ההורים והמשפחות של ילדים עם ASD, והגורמים הקשורים לתוצאות הוריות ומשפחתיות חיוביות, כדי שניתן יהיה לשפר את איכות החיים של המשפחות, ההורים והילדים עם ASD. על פי הספרות המחקרית בעשורים האחרונים, התערבויות התנהגותיות שונות עשויות להוביל לשיפור בקשר בין הילד עם האוטיסט לבין ההורה המטפל, להוריד את רמת המתח הנפשי ולשפר את איכות החיים והתקשורת של שני הצדדים.
מטרת מחקר זו היא לבחון את ההשפעה של הדרכת הורים לילדים עם אוטיזם במזרח ירושלים שמטרתה לעזור להורים לשפר את ההתמודדות שלהם עם ההתנהגויות המאתגרות של ילדיהם, בהשוואה להורים שבחרו לא להשתתף בהדרכה.
אוטיזם:
אוטיזם היא קבוצה של לקויות התפתחותיות הטרוגנית, המאופיינת בקשיים מוקדמים בתקשורת החברתית ומוגבלת באופן יוצא דופן, התנהגות ותחומי עניין שחוזרת על עצמן. השכיחות מאוכלוסיית העולם היא כ -1% (מיכאל, 2009).