רקע
במאמרם של Minuchin, Miler & Lappin (2011), מוצגת גישתו של מינושין אודות המשפחה כמערכת: המש' הינה מערכת מאורגנת ושלמה שכל אחד מן החלקים שבה מתפקד באופן מתואם. במערכת קיימות תתי מערכות כהורים, אחים וכדומה, כאשר בין תתי המערכות מתקיימים קשרים, דינמיקות, יחסי כוחות וגבולות שונים. בנוגע למשפחות חד מיניות, גישות מתקדמות בוחנות את המערכת המשפחתית באופן דומה ושונה ל"גרסת המקור". מאמרם של Whitton & Buzzella (2012) מגדיר את המשפחה החד מינית כמשפחה הנאבקת תדיר בלגיטימציה לקיומה. משפחות מסוג זה מאופיינות בהתמודדויות כשל שאר המשפחות, אך גם בהתמודדות משפחתית אל מול הממסד, בישראל אל מול הרבנות ומשרד הפנים, אל מול אנשים בחברה המתנגדים לסוג זה של משפחה ועוד. היות וכל משפחה מסתמכת על קווים מנחים של נורמות וערכים כלשהם, אזי משפחות חד מיניות עומדות בתחילת הדרך, באופן יחסי, ומהוות מעין "חלוצות" בהבניית הערכים והנורמות של המשפחה הלהטבית.
כאמור, Whitton & Buzzella (2012) מגדירים את ההתמודדות המשפחתית עם החברה כגורם לחץ המאפיין משפחות להטביות. ה"חברה" יכולה להיות גורמים ממסדיים, מערכות חינוך, המשפחה המורחבת, חברים קרובים ורחוקים ועוד. כל אלו, עלולים לתרום לתחושת המתח בקרב משפחות להטביות הנאלצות להצדיק את קיומן בפני העולם. הדבר נעשה מורכב אף יותר באם ההורים שייכים למשפחות דתיות, אז מצטרף לגורם הלחץ גם הפן הדתי, הרואה בבחירה בזוגיות חד מינית כחטא.