התמודדות דור שני ושלישי למשפחות עוני עם ההשתלבות בשוק העבודה

מזהה: 6617
מאמר חם

לאורך מרבית ההיסטוריה הידועה של החברה האנושית, המושג עוני היווה חלק בלתי נפרד מהמציאות החברתית, אשר הגדיר חלק קטן ׳וחסר מזל׳ בתוך החברה, אשר הצרכים הבסיסיים והראשוניים ביותר להישרדותו של האדם, אינם זמינים לו ואינם נלקחים כמובנים מאליהם (נתנזון ו-לוונטל, 2013). לאורך השנים, המושג עוני אכן נתפס כך, אך עבר שינויים נוכח המציאות הכלכלית-חברתית הפוסט-מודרנית, אשר הפכה את העוני לא רק למושג מוחלט, אלא גם למושג יחסי, המתייחס לשכבות הסוציו-אקונומיות הנמוכות (קפלן ואלפנדרי, 2003).

ברמה ההיסטורית, משפחות במצב סוציו-אקונומי נמוך, מתקשות לשפר את מצבם בדורות הבאים, במיוחד כאשר קיימת רמת מוביליות סוציו-אקונומית נמוכה בחברה נתונה. ניעות סוציו-אקונומית, עוסקת ביכולת ובסיכוי של אדם הנולד לתוך מעמד חברתי כלכלי מסוים, לשפר (או להרע) את מצבו, וכך להביא את משפחתו ואת ילדיו, למצב סוציו-אקונומי טוב מזה שהיה לו, כאשר נולד (סבירסקי, ליברמן, ו-קונור-אטיאס, 2019(. רמת המוביליות, למעשה מתארת הן את רמת השוויון ושוויון ההזדמנויות בחברה נתונה, שכן מעמדים סוציו-אקונומי, לא פעם משתמרים ומשועתקים עקב נורמות חברתיות, המפלות מגדרים, אוכלוסיות אתניות או גילאיות. והן את אותם מאפיינים וחסמים המונעים מאנשים הנמצאים במעגל העוני, לשבור אותו למען עצמם והדורות הבאים (אלפסי, 2019).  

כך, נוצר מצב שבו דור חדש של עובדים זוכים לכלים פחותים, אם ברמה ההשכלתית, תרבותית, וחברתית, המונעת מהם לצאת ממעגל העוני ולהבטיח מציאות אחרת לילדיהם. 

 

מבוא

1.         סקירת ספרות

1.1       עוני והשלכותיו על משפחות עניות

1.2       מוביליות חברתית

1.3       עוני וניידות חברתית בישראל

2.     שיטות מחקר

2.1       משתתפי המחקר

2.2       כלי המחקר

2.3       הליך וניתוח המחקר

3.     ממצאים

3.1       המערכת הביתית והחינוכית

3.2       התמודדות בשוק העבודה

3.3       שאיפות והסתכלות על העתיד

3.4       סיכום הממצאים

4.     דיון ומסקנות

4.1       השלכות זהותיות וחברתיות של עוני

4.2        המאבק לניעות חברתית

4.3       סיכום והמלצות להמשך

5.         מקורות

נספחים

נספח א׳ – שאלון המחקר

נספח ב׳ – תמלילי הראיונות

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
איכותני
תגיות:
כלכלה ומימון | מדעי המדינה ויחבל | סוציולוגיה ואנתרפולוגיה
שנת הגשה:
2020
מספר מילים:
13101
היקף עמודים:
41
מספר מקורות:
15
נספח ראיונות:
יש
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.