תקציר:
מחקר זה בוחן את תפקידם של הורים (פיקוח, מעורבות ותמיכה בבית הספר), מורים (תמיכה) וחברים (עודף- זמן בבילוי עם חברים, דחייה חברתית בבית הספר) בניבוי התנהגויות סיכון (עישון ושתייה) ורווחה נפשית בקרב 3499 מתבגרים שנולדו בישראל ו- 434 מתבגרים מהגרים בגילאים 11, 13 ו -15, בסקר הבינלאומי להתנהגות-בריאותית בילדים בגילאי בי"ס - WHO 2006. ניתוח משוואות מבניות (SEM) הראה כי עבור בני נוער ילידי ישראל, בקנה אחד עם ספרות התפתחותית קודמת, לכל שלושת מערכות היחסים, הורים, מורים וחברים – יש השפעה משמעותית על השניים- רווחה נפשית והתנהגויות סיכון . עם זאת, לבני נוער עולים, סביבת בית הספר (תמיכת הורים בבית הספר, תמיכת מורה ויחסים עם חברים) הייתה זו שהוכיחה את עצמה כמנבא משמעותי של התנהגויות סיכון ותוצאות בריאות נפשית. ממצאים אלה מצביעים על כך שבית הספר מהווה תמיכה חברתית חשובה בבריאות וברווחה הנפשית של ילדי-בית ספר עולים.
מבוא:
מחקר זה בוחן את התפקיד של יחסים עם הורים, מורים וחברים בפיתוח התנהגויות סיכון (עישון / שתייה) ורווחה נפשית בקרב בני נוער ילידי הארץ ועולים, בישראל. השאלה היא, האם מודלים התפתחותיים מסורתיים, המדגישים את החשיבות של יחסי הורה וחברים על רווחה בגיל התבגרות , יתכן ויהיו רלוונטיים לבני נוער עולים, או האם הם צריכים להיות מותאמים לילדים שהוריהם עלו לארץ חדשה.