נושא העבודה: קידום חינוכי באמצעות תכניות ספורטיביות
שאלת המחקר: כיצד הספורט והפעילות הגופנית יכולים לשמש ככלי קידום חברתי עבור בני נוער
כבר בימי יוון העתיקה נטבע המונח: "נפש בריאה בגוף בריא". עוד מאז נתפסה הפעילות הגופנית כזו אשר הינה הכרחית לקיומה של חברה בריאה ובעלת יסודות מועילים לה. עד לעת המודרנית הייתה הפעילות הגופנית חלק בלתי נפרד מאורח החיים של בני האדם. כיום הפעילות הגופנית נעשית בדרך כלל, ועבור מרבית החברה, הפעילות הגופנית היא עניין של בחירה. בני הנוער הם העתיד של החברה הישראלית. אנו עדים, כפי שנראה להלן, לעלייה מבחינת פשיעה ומבחינת התנהגות ערכית של בני הנוער. משרד החינוך מנסה למצוא פתרונות עבור בעיות ערכיות וחינוכיות אלו בדרכים שונות. מטרת עבודה זו היא לנסות ולהצביע על אפשרות אחת כזו, השימוש בתכניות ספורט ככלי לקידום חברתי וחינוכי. סקירה זו תכלול תכניות ספורטיביות מן הארץ ומן העולם, וכמו כן רקע תיאורטי אשר נכתב על ידי חוקרים שחקרו רבות את התחום.
עבודה זו היא עבודה עיונית אשר תנסה לסקור את הספרות המחקרית אשר ערכה מחקרים בנושא על מנת לענות על שאלת המחקר. ראשית אתאר בפרק הראשון את הספורט ואת חשיבות הפעילות הגופנית. אגדיר את המושגים העיקריים אשר קשורים לתחומים אלו ואנסה לבחון מהי התרומה הפיזית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של ביצוע פעילות ספורטיבית זו ושל פעילות גופנית באופן כללי. לאחר מכן אבחן את נושא הקידום החינוכי והערכי במדינת ישראל. מדוע חשוב לקדם ערכים חינוכיים בימינו וכיצד מנסה משרד החינוך לבצע את קידום הערכים הללו. בפרק המרכזי של העבודה אבחן את תופעת תכניות הספורט והשפעתן האפשרית על קידום הערכים.
מבוא
פרק ראשון: ספורט ופעילות גופנית
השפעת הפעילות הגופנית
השפעות מנטליות ונפשיות
ספורט
עיסוק בספורט
פרק שני: קידום חינוכי וערכי בקרב בני נוער
קידום חינוכי
חינוך גופני
פרק שלישי: תכניות ספורט ככלי חינוכי וחברתי
רקע תיאורטי
תרומת החינוך הגופני
תפיסת תלמידים את החינוך הגופני
תכניות לקידום ערכי בספורט
תכניות בקרב בני נוער בעולם
ביקורת על תכניות הספורט
ביקורת: שילוב הספורט בבתי הספר
סיכום
ביבליוגרפיה