מוזיאונים בשירות הרייך השלישי

מזהה: 4232
מאמר חם

תחת כל משטר טוטליטרי כל תחומי החיים נשלטים על ידי אידאולוגיה רשמית. הכל מוקדש לאינטרסים של המשטר וחירויות נפגעות בצורה הבוטה ביותר. משטרים טוטליטריים מנסים להשתלט גם על אופן מחשבה תוך ניסיונם להחדיר דפוסים התואמים את האינטרסים של המשטר. ישנן דרכים רבות לכך. אחת מהן היא אינדוקטרינציה באמצעות מוזיאונים ותערוכות אמנות. בגרמניה הנאצית כל תחומי האמנות – מוזיקה, קולנוע, ספרות – הועמדו לשירות המשטר. בתכניות הנאצים, גם אמנות הציור הייתה צריכה להפוך למשרתת הממושמעת של המשטר. היא הייתה אמורה "לחנך" את אזרחי גרמניה, ללמד אותם לאהוב את המשטר ולסגוד למנהיגיו. כחלק מהתעמולה היא הייתה חייבת להעביר מסר תעמולתי מכוון אל ההמון, לעורר את הרגש הלאומי ולא לפנות אל האינטלקט. האמנות הייתה חייבת להיות עממית, מותאמת לאדם הפשוט ביותר.

שאלה הצבתי בפניי בעבודה זו היא "מה היה תפקידם של מוזיאונים ותערוכות אמנות בתעמולה הנאצית?". מכיוון שהנאצים היו, במידה מסוימת, תלמידים של הבולשביקים והפשיסטים, הפרק הראשון של העבודה בוחן את מקומם של מוזיאונים ברוסיה הבולשביקית ואיטליה הפשיסטית. הפרק השני עוסק בתמורות שחלו בתפקיד המוזיאונים לאחר עליית הנאצים ובתפישות האמנות הנאציות. הפרק השלישי בוחן את מקומם של מוזיאוניים ותערוכות אמנות בתעמולה הנאצית.

ייתכן, כי עיון בסוגיות אלה יעניק, ולו במעט, הארות מעניינות ומחדשות דרכן ניתן יהיה להבין את מצבה של חברתנו כיום.

 

פרק א': מוזיאונים תחת משטרים טוטליטריים

המשטר הנאצי הידוע בשל שימוש רב-צדדי בתעמולה. אולם במידה רבה הנאצים חיקו את קודמיהם, הבולשביקים ברוסיה והפשיסטים באיטליה, שהרחיבו בהרבה את דרכי השכנוע ופרופגנדה. נוסף על אינדוקטרינציה אידיאולוגית, הם השתמשו באספות המונים, באמצעים חזותיים של סמלים ומפגני המונים, ברדיו ובקולנוע.

 

אבסטרקט

מבוא

פרק א': מוזיאונים תחת משטרים טוטליטריים

פרק ב': מוזיאונים בגרמניה הנאצית

פרק ג': מוזיאונים ותערוכות אמנות בפרופגנדה הנאצית

סיכום

מקורות

ביבליוגרפיה נוספת

תמונות

185.00 ₪
סוג עבודה:
סקירת ספרות
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
אומנות | היסטוריה | מדעי המדינה ויחבל | תקשורת
שנת הגשה:
2019
מספר מילים:
2938
היקף עמודים:
21
מספר מקורות:
20
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.