כיום, מרבית המדינות בעולם הבינו את חשיבותה של תדמית בינלאומית חיובית, אשר בעולם הגלובלי מורגשת בתחומים רבים לרבות תמיכה פוליטית ורעיונית, השקעות כלכליות, תיירות, הגירה ועוד. כמו בעולם העסקי, גם אצל מדינות, הסברה מוצלחת מהווה יתרון משמעותי וזה חשוב בהתנהלות בזירה הבינלאומית. כיוון שמדינת ישראל סובלת מבעיות תדמית חמורות ברחבי העולם, היא השקיעה מאמצים ומשאבים רבים לשיפור תדמיתה. הממשלה השקיעה מאמצים רבים בהסברה, שהיא הצגת הסכסוך מהצד של ישראל, רציונליזציה של התנהלותה והוכחת חפותה אל מול המתקפות הנשנות המופנות כנגדה.
בעולם המודרני, בו להמוני העם יש השפעה רבה על מקבלי ההחלטות, תדמיתה הבינלאומית של מדינה היא אחד המרכיבים החשובים היוצרים את מעמדה וקובעים את עוצמתה ויכולתה להוציא מדיניות אל הפועל. הכרה במצב עניינים זה היא חשובה, כאשר מגלים כי מדינת ישראל היא אחת המדינות הפחות אהודות בעולם כולו. תדמיתה של ישראל נפגעה קשות בעשורים האחרונים, ובמיוחד לאחר קריסת תהליך השלום ותחילת אינתיפאדת אל- אקצה בשנת 2000. הביקורת ממנה סובלת ישראל באירופה גרמה להתנגדות בקרב אזרחי המדינות והביא לגל של דה לגיטימציה, לפיה נחשבת ישראל כאיום לשלום העולם וכמי שמואשמת בכל חוליי – המזרח התיכון. גל זה של דה- לגיטימציה כלפי ישראל, במיוחד בקרב האליטות האירופאיות, קורא להחרים את מדינת ישראל ולחייב אותה לציית, בדומה לחרם הבינלאומי נגד דרום- אפריקה בשנות השמונים וראשית שנות התשעים של המאה שעברה.
מבוא
תדמיתה הבינלאומית של מדינת ישראל: תמונת מצב
דיפלומטיה ציבורית והסברה ישראלית
סיכום
רשימת מקורות