עבודה זו נכתבה בעקבות שהתתפות בקרוס התהליך הקבוצתי באמצעות אומנויות – הנחיית עמיתים. הגענו לקורס מתוך ציפייה ורצון ללמוד, לחוות, להתפתח ולהתנסות בתהליך קבוצתי הן כשותפות פעילות בקבוצה והן כמנחות. עבודה זו מהווה את השלב האחרון בתהליך הלמידה בקורס עצמו לצד התחלה של למידה והתפתחות אינסופיים במנחות פעילות בשטח. מהלך הקורס רכשו ידע תיאורטי וניסיון מעשי במטרה להעמיק את ההבנה שלנו בתחום הנחיית קבוצות תוך שילוב אומנויות בעבודה המחנה, וכן הנחיה בקו. בהתאם, העבודה הנוכחית משלבת חלקים תיאורטיים וחלקים של רפלקציה עצמית מתוך הניסיון והחוויות האישיות שלנו.
החלק הראשון בעבודה עוסק בנושא של תרומת האומנות להתהליך הקבוצתי, תוך נגיעה במגוון כלים בהם משתמשים מנחי קבוצות בתהליך הקבוצתי: פסיכודרמה, אומנות פלסטית ופוטותרפיה. בחלק השני של העבודה עסקו בנושא של התנגדויות, נושא זה מהווה קושי ואתגר גדולים מאוד בפני מנחים מנוסים וצעירים כאחד. לסיום, החלק האחרון בעבודה עוסק בניסיון והחוויה האישית שלנו מההתנסות כמנחות קבוצה בקו.
חלק א' - תרומת האמנות לתהליך הקבוצתי
תרומת טיפול הקבוצתי נחקר רבות, הקבוצה מהווה פלטפורמה בה האדם יכול ללמוד להכיר את עצמו, מחשבותיו והתנהגותו בסיטואציות חברתיות שונות. באמצעות התנסות זו יכול הפרט בקבוצה לבחון את תוצאות התנהגותו ותגובותיו הקיימים והמוכרים ולהתנסות בחדשים, וזאת בתנאי כי בפלטפורמה הקבוצתית נוצרה תחושת של אמון הדדי והקבוצה מהווה מקום בטוח. קבוצה המהווה מקום מקלט בטוח מעודדת את המשתתפים לחשוף את עצמם ומאפשרת להם לעבור תהליך חקירה עצמית שסופו תהליך התפתחות וצמיחה (Yalom & Lezcs, 2005).