המוסד החינוכי, הינו בבסיסו, כלי של המדינה, אשר מטרתה שלה, הינה לקדם את התלמיד, ולהביא אותו עם מירב הכלים אשר יאפשרו לו להגיע אל בגרותו עם היכולת להתחרות עם אחרים, וכך לשפר את מצבו ואת מצב משפחתו (או משפחתה) העתידי (רימון ורומנוב, 2018). מוסד זה, נחשב חשוב במיוחד, בקרב תלמידים ומשפחות ממשפחות בעלי מצב סוציו-אקונומי נמוך, אשר כלים אלו, עשויים להכריע בין היכולת להימלט ממעגל העוני, להתנייד ברמה החברתית והכלכלית בחברה בה הוא נמצא (טרנר, 1989).
בעשורים האחרונים, ונוכח שינויים חברתיים וכלכליים, המוסד החינוכי קיבל חשיבות נוספת, הנוגעת ליכולת שני ההורים לצאת אל שוק העבודה, וכך לשפר את מצבם ואת מצב ילדיהם (Felfe, Lechner & Thiemann, 2016). תכניות אלו, מתבטאות ברעיונות כמו תכנית יום לימודים ארוך, אשר לא מגיע ליישומה המלא במדינת ישראל, או באמצעות מסגרות צהרונים. אחת כזו, בשם ׳תכנית ניצנים׳, החלה בשנת 2017, במטרה לחזק את הכלים המוענקים לכלל התלמידים, ובעיקר לאלו הדרושים לכך, ואף לספק פתרון כלכלי להורים, אשר לעיתים נדרשו לבחור בין יציאת שני ההורים לשוק העבודה, לבין הטיפול בילדם הקטן (הכנסת, 2017).
עבודת מחקר זו, תבקש לבחון את המשמעויות של תכנית ניצנים, תוך התמקדות בשתי סוגיות חשובות וספציפיות. הראשונה, חשיבותה של אחת הפונקציות המרכזיות בתכנית הצהרונים החדש, אשר משלבת ארוחה חמה ומפוקחת על ידי משרד הבריאות, כמשמעות חשובה במיוחד למשפחות הנמצאות תחת קו העוני (כול-זכות, 2020).
תקציר
מבוא
1. רקע תיאורטי
1.1 עוני והשלכותיו
1.2 שוויון הזדמנויות בחינוך
1.3 פירמידת הצרכים של מאסלו
2. סקירת ספרות
2.1 פעילות ׳אחרי לימודים׳ בעולם
2.2 חשיבותם של הצהרונים הישראלים
2.3 צהרונים במגזר הערבי
3. שאלת המחקר
4. שיטות מחקר
4.1 מדגם
4.2 כלי המחקר
4.3 הליך המחקר
4.4 ניתוח הממצאים
5. ממצאי המחקר
5.1 מבנה ומאפייני הצהרון על פי תפיסת המדריכים
5.2 חשיבותה של ארוחה חמה
5.3 תרומתם של המדריכים לחינוך הילד
5.4 דעת המדריך על התכנית
6. דיון וסיכום
6.1 בין צהרון למסגרת חינוכית
6.2 חשיבותה של המנה החמה
6.3 הצהרון במגזר הערבי
7. סיכום והמלצות למחקרי המשך
8. מקורות
נספחים
שאלון המחקר
ראיונות המחקר