תחום הובלת כימיקלים וחומרים תעשייתיים ברכבות חווה פריחה בתחילת המאה העשרים עקב פיתוחם של אזורים רבים בעולם ועלייתן של התעשיות הכימיות הכבדות שדרשו הובלה בכמויות ענק, הן של חומרי גלם והן של תוצרים מוגמרים. במהלך אמצע המאה חלה ירידה בנושא לטובת הובלה במשאיות אבל בעשרים השנים האחרונות אחוז ההובלה ברכבות הולך וגדל שוב באופן מתמיד בשל ההשלכות על הסביבה והעלויות הכרוכות בהובלה במשאיות וכן עקב התפתחות טכנולוגיות ההובלה והבטיחות ברכבות המטען.
ישראל נכנסה לתחום זה יחסית מאוחר והיא בעלת רשת מסילות ברזל מוגבלת יחסית שהחלה לצמוח רק לקראת סוף המאה העשרים. כיום השימוש ברכבות מטען מבוצע רובו ככולו על התשתית המיועדת למעשה לרכבות נוסעים.
פארק התעשייה נאות חובב השוכן כ 14 ק"מ דרומית לעיר באר שבע מהווה את אחד ממרכזי התעשייה הכימית הגדולים בארץ. בפארק זה שוכנות חברות כגון תרכובות ברום המייצרת מונעי בעירה וחומרים לתעשיות השונות, חברת "מכתשים" המייצרת בעיקר חומרי הדברה מסוגים שונים, חברות "טבע" וכימאגיס" המייצרות תרופות וחומרי ביניים לתרופות וכן עוד כמה וכמה חברות בתעשייה הכימית הכבדה. בנוסף לכך שוכן בפארק זה אתר הטיפול הגדול בארץ לטיפול בפסולות תעשייתיות מסוגים שונים וברמות רעילות וסיכון מגוונות. הפסולות מגיעות לאתר ולמשרפה הנמצאת בתחומו מהמפעלים בכל רחבי הארץ.
באופן מסורתי עד לתחילת המאה ה 21 כל ההובלות מפארק התעשייה ואליו התבצעו באמצעות משאיות בגדלים וסוגים שונים.
רקע
סקירת ספרות
מצב קיים מבחינת הלוגיסטיקה
רגולציה
פתרון לשינוי המפגע
מדדים
סיכום
ביבליוגרפיה