תהליך נפילת המשטר הסובייטי בברית המועצות וקריסת הגוש הסובייטי במזרח אירופה במחצית שנות ה-80, סימנה עבור חלק גדול מאנשי מדע המדינה סופה של תקופה. חלק ניכר מן המאה העשרים עסק במלחמה בין העולם החופשי והמדינות הטוטליטריות: ברית המועצות וגרמניה הנאצית. מאז שזו נפלה בשנת 1945, ציר העניינים הגלובלי סבב ביחסים בין העולם החופשי לבין ברית המועצות, בין קפיטליזם לקומוניזם, בין ליברליזם לטוטליטריות. כאשר הפכה ברית המועצות כבר ל"ברווז צולע" נשאלה השאלה: מה תהיה דמותו של העולם לאחר שתיוותר מעצמת על אחת: ארצות הברית?
פוקויאמה בספרו "קץ ההיסטוריה והאדם האחרון" (1992)[1] סבר כי עם נפילת ברית המועצות, הסדר העולמי הישן הגיע לקיצו, ומעתה ואילך הדמוקרטיה הליברלית ובראשה ארצות הברית ישלטו בסדר העולמי החדש כמעט ללא עוררין. סמואל הנטינגטון השיב לו במאמר שגם הוא הפך לספר "התנגשות הציוויליזציות (2003), כי דווקא המערב ייחלש דווקא בשל עלייתן של הציוויליזציות האסיאתיות, בראשות סין, והאסלאמית, שינסו לערער, או לפחות לקרוא תיגר על הציוויליזציה המערבית בכלל ועל ארצות הברית בפרט. הנטינגטון טען כי הראייה האנושית היא דיכוטומית: "הם" ו"אנחנו". לדידו העולם האסלאמי בעל הערכים הדתיים, ייצא ביתר עוצמה מול המערב. הנטינגטון (2003) ראה במלחמת אפגניסטן בשנות ה- 80, בה ברית המועצות ניסתה להגן על משטר קומוניסטי מקומי, ובתוצאות מלחמת המפרץ כמאיצים "כמעט ביליון מוסלמים בעולם להשתכנע בכך שהתרבות המוסלמית עליונה למערבית ובה בעת רדופה על ידי נחיתות כוחה הכלכלי והצבאי".
מבוא: הבהרת רקע ומושגים, הגדרות, שאלת המחקר ומבנה
פרק ראשון: מקורות האסטרטגיה השיווקית של דעאש (סקירת ספרות)
1. שיווק הדת
2. מקורות אסלאמיים לצמיחת דאע”ש
א. האסטרטגיה השיווקית של האסלאם
ב. סונה-שיעה: בידול ומיתוג פנים - אסלאמיים ראשונים
ג. נפילת אימפריות מוסלמיות: הרס בגדד והסכם סייקס פיקו.
ד. האסלאם, המערב והעולם הערבי
ה. מיעוטים מוסלמים באירופה.
פרק שני: האסטרטגיה השיווקית של דאע”ש
1. מיצוב דאע"ש - המסר האלוהי
2. בידול דאע"ש
3. מיתוג: אסלאם ראשוני בלבוש עכשווי
פרק שלישי: דיון –פונדמנטליזם אסלאמי ומדינה: קשר גורדי שיווקי?
סיכום
ביבליוגרפיה