השפעות פוליטיות על מערכת החינוך בחברה שסועה

מזהה: 1849
מאמר חם

חינוך הוא צורך בסיסי בקיום האדם והחברה. לם (2000) מבחין בין שלושה סוגי "הגיונות" אותם משרת החינוך: החברה, התרבות והאדם. בשירות החברה, או "סוציאליזציה" בלשונו של לם, המטרה היא לסגל  את היחיד לחברה על ידי הקניית "ידע, מיומנויות, הרגלים והתנהגויות שיסייעו לו להשתלב בה", כדי שיהיה לו טוב. בשירות התרבות, או "אקולטורציה" בלשונו שלם לם, המטרה היא לעצב את האדם כך שיגלם " באופיו ובחשיבתו את הערכים והאמיתות של תרבות מועדפת". מטרת היגיון זה שהאדם יהיה טוב בלי קשר לתחושותיו האינדיוידואליות. בשירות האדם עצמו, אותו מכנה לם "אינדיוידואיזציה", דהיינו מימוש אישיותו הייחודית של האדם במהלך חייו (שם,שם). מערכת החינוך עוסקת בשלושת ההגיונות הללו. כך לדוגמא, בית הספר מקנה ידע ומיומנויות (סוציאליזציה), אך בישיבות התורניות מקנים ערכים של תרבות מועדפת- לעניין זה התרבות התורנית (אקולטוריזציה) ואילו בתי ספר אנתרופוסופיים או דמוקרטיים דואגים למימוש אישיותו של התלמיד (אינדיוידואיזציה).

הקשר בין החברה וערכיה לבין מערכת החינוך, אינו רק ברור, אלא כמעט קשר גורדי. ככל שהחברה מאוחדת בערכיה, כן באופן טבעי מנעד הערכים, ולא כל שכן אלה הנוגדים זה את זה, קטן יותר. סימטרית, ככל שהחברה שסועה יותר, במיוחד בכל הנוגע לערכים המרכזיים בה, מנעד הערכים הנוגדים גדול. לכאורה, במדינה טוטליטרית שבה שולטת אידיאולוגיה אחת, לדוגמא ברית המועצות הסובייטית, בה שלט המרקסיזם-לניניזם, גם מערכת הערכים הייתה אחודה למדי, משום שאידיאולוגיה זו סימנה את כיוון המצפן ונתנה תשובה כמעט לכל שאלה.

מבוא                                                                                          

פרק ראשון: השסעים בחברה הישראלית – סקירת ספרות                   

השסע הלאומי                                                                              

השסע הדתי                                                                                

השסע העדתי שסע עדתי: מזרחים אשכנזים                                     

השסע המעמדי: עשירים עניים                                                       

השסע האידיאולוגי: ימין שמאל                                                       

שסעים חופפים וצולבים                                                                 

פרק שני : השתקפות השסעים במבנה וברפורמות מערכת החינוך        

השתקפות השסעים במבנה מערכת החינוך                     

חוק לימוד חובה: מערכת עברית ומערכת ערבית              

חוק לימוד חובה: מערכת עברית ומערכת ערבית              

תקציבים                                                     

משמעות השסעים ברפורמות                         

דו"ח דוברת                                                

אופק חדש ועוז לתמורה                               

פרק שלישי: עמדות פוליטיות בשאלות השסע  

שסע לאומי: יהודים-ערבים.                       

שסע דתי: חילוני דתיים                            

שסע מעמדי: עשירים עניים                       

שסע עדתי: מזרחים – אשכנזים                 

 שסע אידיאולוגי: ימין שמאל.                     

פרק רביעי: השתקפות מעורבות פוליטית בסוגיות השסע בתכני לימוד     

דרוויש- כן או לא?                      

נרטיב יחיד או דואלי                   

דו"ח ביטון- מורשת יהודי המזרח  

פרק רביעי: ממצאים  

ביבליוגרפיה        

נספחים              

 

 

*** לקוח רכש זכות לפרסם חלקים בעבודה ברשת ולכן המחיר הוא לא בהתאם לתמחור הרגיל, נמוך יחסית. 

 

 

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
חינוך | סוציולוגיה ואנתרפולוגיה
שנת הגשה:
2016
מספר מילים:
18688
היקף עמודים:
56
מספר מקורות:
68
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.