גם בתרבות בת זמננו, העבודה הינה דרך המלך להגשמה עצמית ולתחושת משמעות בחיים (קראו, 2006). מחקרים מצביעים על כך שקיימים שני מניעים אחידים לבחירת מסלול לימודים לקראת קריירה: מניע פנימי (אישי-פסיכולוגי) ומניע חיצוני (חברתי, תרבותי וכלכלי). המניע הפנימי מבחינה פסיכולוגית כולל נטיות, צרכים, תחומי התעניינות, שאיפות ודפוסי התייחסות לזולת. מבחינה אישית ישנם גורמים של גיל, מין, אינטליגנציה, כישורים והשכלה. המניע החיצוני כולל נורמות וערכים. המניעים שעניינם המקצוע עצמו מספקים אתגר, תחושת יצירתיות, הנאה בעבודה, מסוגלות עצמית ואוטונומיה (Lameiras et al.,2006; Romem & Anson, 2005; Morgan, Isaac & Sansone, 2001 ).
לפי דו"ח מחקר של מכון ברוקדייל (נאון, כאהן- סטרבצ'ינסקי, ואזן-סיקרון, הדר, וקונסטנטינוב, 2013) ישנם צעירים רבים מחוסרי עבודה, ובכל שנתון מצטרפים למעגל הלא מועסקים כמעט 5,000 צעירים נוספים, וזאת בעקבות כך שרוב הצעירים בישראל לא סיימו את השלמת תעודת הבגרות ולכן חסומה דרכם לגשת למכללות ואוניברסיטאות ולהתחיל לימודים אקדמיים. בנוסף, ישנו פער כלכלי. צעירים רבים שהשתחררו מהשירות הצבאי לא מצליחים לגייס מספיק כסף בכדי לממן לימודים אקדמאיים. עוד ניתן לראות שישנם צעירים המעוניינים לעבוד אבל מתקשים להשתלב בעבודה וזקוקים לעזרה, ייעוץ או הכוונה תעסוקתית.
לפיכך, סביב קידום קריירה ובחירת מקצוע הוקמו מרכזי צעירים הנותנים מענה לאלפי צעירים בתחומים שונים: דיור, תרבות, מעורבות חברתית וייעוץ להשכלה ומציאת קריירה. מרכזי צעירים בישראל הינה תכנית בה הצעיר בגילאי 18-35 מושם במרכז. מרכזים אלו מספקים מענה לצעירים מתוך ראייה כי הצעירים חיוניים לשגשוגה של המדינה בכלל ושל הרשות המקומית בה הם חיים בפרט.
תקציר
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 בחירת לימודים וקריירה
2.2 מרכזי צעירים בישראל
חזון ומטרות
2.3 הערכה
3. פרק השיטה
מטרת המחקר
אוכלוסיית המחקר
4. ממצאים
ניתוח כמותי
ניתוח איכותני
5. דיון
6.סיכום
7. ביביליוגרפיה
נספחים