זכויות עובדים בסין והמאבק לשיפור תנאי ההעסקה בסין- חברת אפל כמקרה מבחן

מזהה: 5031
מאמר חם

אחת התופעות הכלכליות המשמעותיות ביותר בעשור האחרון היא עלייתה של סין כמעצמה כלכלית עולמית והפיכתה למה שניתן לכנות "המפעל של העולם" (The world’s manufacturing powerhouse) (Mees, 2016). הגלובליזציה העולמית והתפתחויות טכנולוגיות לצד פערים גדולים ברגולציה וזכויות עובדים בין העולם המערבי ומדינות עולם שלישי הובילו לכך שחברות מערביות רבות העבירו את מרכזי הייצור שלהם לארצות מזרח אסיה, וסין היא הבולטת מבינהן כיום[1]. רובם ככולם של המחקרים בנושא זה מצביעים על כך שהגורמים העיקריים שאפשרו את תופעה זו הם תנאי ההעסקה הירודים של הפועלים הסינים, יחסי הכח הלא סימטריים בין חברות הענק הבינלאומיות לקבלני המשנה המקומיים שלהן והיעדר הרצון או האינטרסים של הממשל הסיני לאכוף את חוקי העבודה הקיימים, או לפעול לשינוי המצב.

לצד המשמעויות הכלכליות, תשומת לב רבה מופנית בשנים האחרונות למשמעויות החברתיות של תופעה זו ובפרט לזכויות ותנאי ההעסקה של העובדים הסיניים בתעשייה ענקית זו שהתפתחה. השאלות שעולות במסגרת העיסוק בנושא עוסקות במוסריות של התופעה והאם שיקולים כלכליים צריכים לבוא על פני שיקולים חברתיים. החברה שעומדת בלב הדיון בשנים האחרונות היא חברת אפל (Apple) האמריקאית, המייצרת את מוצריה בסין, וביניהם מוצר הדגל שלה- האייפון- המיוצר על ידי חברת פוקסקון (Foxconn) במספר אתרים ברחבי סין.

 

מבוא  

1.         המשטר הבינלאומי של זכויות עובדים  

1.1 ההכרזה לכל באי העולם בדבר זכיות האדם (1948) 

1.2 האמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות (1966) 

1.3 ארגון העבודה הבינלאומי 

1.4 ההצהרה על העקרונות והזכויות הבסיסיות בעבודה משנת 1998

2. זכויות עובדים בסין 

2.1 מחויבות סין לאמנות בינלאומיות בנוגע לזכויות עובדים

2.2 חקיקה סינית בשוק העבודה

2.3 שכר המינימום בסין 

2.4 התייחסות החוק הסיני לזכות להתאגדות

2.5 מערכת היחסים בין אפל ופוקסקון 

2.6 מציאות מול הצהרה: היעדר אכיפה בפועל של חוקי העבודה הסינים

3. המאבק לשיפור תנאי ההעסקה בסין- גורמים ושותפים במאבק  

3.1 החברות  הבינלאומית- מנגנוני האחריות התאגידית

3.2 FLA

3.4 SACUM

3.5 China labor watch

3.6 FCLB- Friends of china labor bulletin

4. סיכום ומסקנות  

5. ביבליוגרפיה 

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
מדעי המדינה ויחבל
שנת הגשה:
2020
מספר מילים:
9822
היקף עמודים:
26
מספר מקורות:
50
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.