בכל מדינות העולם, להוציא ישראל, קיימת אלטרנטיבה לנישואין דתיים כדי לתת מענה לאוכלוסיות שאינן נכנסות, או לא מעוניינות להיכנס להגדרה דתית של הטקס (PureWow, 2020)ֻׂ. ישראל היא המדינה היחידה בעולם בה אין אלטרנטיבה לטקס נישואין אורתודוכסי והבעיות המעשיות הבולטות מכפיית הדין הדתי הן: קבוצה גדולה באוכלוסייה מנועה מלהינשא במדינה, אין הסדרה של מעמד הידועים בציבור, אין הכרה של הממסד הדתי בנישואין אזרחיים מחוץ לישראל, ויש פגיעה בזכות לשוויון של הזרמים היהודיים האחרים לקיים טקסי נישואין (לוטן, 2007).
בחרתי בנושא מכיוון שהדעות המגוונות ששמעתי מחברי ומשפחתי, אם ללכת או לא לחתונה אלטרנטיבית של ידיד שהתחתן עם בן זוגו, הובילו אותי למחשבה שמשהו מאד לא תקין בחברה הישראלית שמדברת זכויות אדם אבל לא מסוגלת ליישם אותם, ואני צריך לחקור קצת את הנושא.
הנתונים מלמדים שבשנת 2018 נערכו בישראל לכל הפחות 2,610 טקסי נישואים יהודיים פרטיים - גידול של כ 7% לעומת שנה קודמת וכן חלה ירידה מתמשכת במספר הזוגות הנישאים דרך הרבנות הראשית: למרות גידול טבעי של 5% באוכלוסייה, חלה ירידה של 11% (ברום, 2019). נמצא ש 17% התחתנו ב 2017 בחתונה אזרחית, או ערכו הסכם ממון אצל עורך דין (אבוהב, 2018) ו54% לא שללו את האפשרות להינשא בנישואים אזרחיים, אם היו כאלה בישראל (אריאן, 2009).
תקציר
מבוא
אנתרופולוגיה של טקסים וריטואלים דתיים
מאפייני טקס הנישואין האורתודוכסי
טקסי משנה מסורתיים בטקס הנישואין
טקסי נישואין בעדות השונות
שקיעת הטקס הדתי בעולם המודרני
שינוי אופי הטקס כסוגיה של זהות והמצאת טקסים חדשים
מתודולוגיה
ממצאי המחקר
דיון
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים