הצעת מחקר
תחום המחקר: תרבות ואידיאולוגיה
הנושא המצומצם: תפיסת האמנות (והאסתטיקה בכלל) באידיאולוגיה הנאצית.
שאלת המחקר: כיצד צריכה האמנות לשרת את המדינה/הפיהרר באידיאולוגיה הנאצית?
שאלת המחקר יוצאת מנקודת המוצא שהאמנות והאסתטיקה באידיאולוגיה הנאצית (וכן גם בפרקטיקה) היא בעלת תפקיד מובחן ומוגדר. זוהי אמנות מגויסת.
תיחום שדה המחקר: התמקדות בויזואליה: אמנות פלסטית וטקסים פוליטיים (עצרות, מצעדים וכו').
מושגים: אמנות מודרנית, אוונגרד, נאורות, ביקורת הנאורות (ריאקציה לרציונליזם, למהפכה התעשייתית, לבורגנות וכו'), אמנות מגויסת, "אמנות ארית" מול "אמנות מנוונת".
הנמקת שאלת המחקר: האמנות ותפיסת האמנות עברו תהליכים היסטוריים אינטנסיביים ב-100-150 שנים האחרונות. כמו תופעות חברתיות קלאסיות אחרות (דת, משפחה, מלחמה וכו') גם האמנות קיבלה חותם מודרני מובהק. תמציתו: ההסתוות ההולכת וגדלה של המנגנונים והתהליכים המכוננים את האופי המיוחד של האמנות והאסתטיקה המודרניות. מה שיכול להיות מעניין במיוחד בדיון בקשרים בין האמנות והאידיאולוגיה הנאצית הוא האפשרות הבאה: ככל שהאידיאולוגיה הנאצית היא אידיאולוגיה מודרנית, הרי היא מיישרת קו – בניגוד לרצונה ותודעתה העצמית - עם חלק מהמגמות המודרניות שבהן היא נאבקת.
"האמנות המנוונת" (למשל תנועת הדאדא) מתבססת על ריאקציה לסדר היום החברתי, הפוליטי והכלכלי שצמח מתוך הנאורות. בהינתן שגם הנאציזם הוא מרד בנאורות, השאלה היא האם גם הוא יכול להתקרב בנקודה זו לאותה אמנות "מנוונת". אם אכן נמצא קרבה שכזו, עלינו לשאול: במה הנאציזם בכל זאת מבדיל עצמו מאותה אמנות ומאותן תפיסות חברתיות שבהן מצדדת אותה אמנות?