ב 2006 נשארו 300 בנות מזרחיות מחוץ למסגרות החינוך העל יסודי בירושלים כי סרבו לקבל אותן לסמינרים האשכנזים. והתופעה חזרה על עצמה בערים נוספות כמו מודיעין עילית, בני ברק, עמנואל ואריאל. בעמנואל האפליה בלטה יותר מכיוון שההפרדה בין המזרחיות לאשכנזיות באה לביטוי פיסי של הפרדה של קירות וגדרות, לוחות זמנים ותלבושות אחידות, אבל גם באה לביטוי בהצדקת היחס השונה למזרחים (אפליה).
בחרתי בנושא זה מכיוון שאני דוגלת בשוויון חברתי וביטול כל אפליה. פרשת עמנואל - שבה האפליה של האשכנזים החרדים כנגד המזרחים החרדים היתה גלויה ועקשנית - גרמה לי לחשוב שהאפליה של המזרחים בתוך המחנה החרדי לא התחילה בעמנואל. התחלתי לקרוא חומרים בנושא והבנתי שעמנואל הוא רק קצה הקרחון, שמלמד שאפליית המזרחים בתוך הישיבות והסמינרים האשכנזיים התחילו עוד לפני קום המדינה במדינות המזרח והמשיכו לאחריה במדינת ישראל, והתחלה קשה זאת היא אחד הגורמים להתרחבות הקיפוח והאפליה של המזרחים בחברה הישראלית כולה. אחד הביטויים לאפלייה זאת בא לביטוי באפליית בנות מזרחיות במוסדות חינוך חרדיים. מכאן,
שאלת המחקר: מדוע מופלות בנות מזרחיות במוסדות חינוך חרדיים?
ההשערה: אפליית המזרחים התחילה וממשיכה בעיקר בתוך החברה החרדית: המקרה של אפליית תלמידות מזרחיות בעמנואל.
אני משערת שאפליית המזרחים התחילה במוסדות החינוך האשכנזיים בשנים הראשונות של המדינה, מכיוון שמסיבות פוליטיות, מוסדות אלה היו היחידות שלא רק קיבלו אליהן את המזרחים המסורתיים, אלא הפעילו סוכנים ששידלו את המשפחות לשלוח את ילדיהן למוסדות האשכנזיים.
מבוא
1. המזרחים בחברה החרדית האשכנזית ההגמונית
2. ביטויי אפליית המזרחים במוסדות החרדיים
3. הסיבות העכשוויות לאפליית בנות מזרחיות חרדיות במוסדות אשכנזיים
4. פרשת עמנואל ואפליית בנות מזרחיות בסמינרים אשכנזים
ביטויי האפליה של החרדיות המזרחיות בעמנואל
תגובת ש"ס והחברה המזרחית לאפליית הבנות החרדיות במוסדות האשכנזיים
סיכום
ביבליוגרפיה