התקשורת מעבירה מידע לקהל, אך גם יוצרת מציאות לעיתים. הטלוויזיה יעילה ביותר בהפצת ידע. סוגיות שנידונות על ידי קברניטי התקשורת מגיעות לשיחות סלון, שמביאות לכך שהעיסוק בסוגייה הוא לאורך שעות ארוכות בהיקף רחב במקומות שונים בארץ בו זמנית. היא חלק משמעותי בדינמיקה החברתית ובשמירת הסדר החברתי, עם זאת היא בונה גם סטריאוטיפים, שבדרך כלל קשורים לקבוצת אנשים המכלילה תכונות מסוימות של אחרת. אלו משפיעים על ההתנהגות הגלויה של התופס והנתפס כאחת, לאורם נתפס מידע ומקבל את פירושו. המזרחים נתפסו על ידי האליטה ששלטה בארץ כמייצגים לכאורה תרבות נחותה, נחשלת, ערבית ופרימיטיבית. "הפנתרים השחורים" הם תנועה שעמדה בראש ההתקוממות של בני עדות המזרח במרס 1971. עד למלחמה חשו המזרחיים שותפים למאבק הצבאי לאומי, כל זאת נגוז לאחר המלחמה. ייצוג המזרחים הודגש בטקסטים רבים כולל בקולנוע, בספרות וכדומה. מתוך שכך, שאלת המחקר הנוכחי היא: מהו הדימוי של האוכלוסייה המזרחית כפי שמשתקף בטלוויזיה הישראלית, כפי שמשתקף בסדרת דרמת מלחמה ישראלית בת עשרה פרקים משנת 2020, שעת נעילה"? לצורך כך נערך ניתוח סמיוטי של שש סצנות תוך ניסיון לאתר את הרעיונות האידיאולוגים שההפקה משעתקת ואת הקודים החברתיים הגלויים והצפנים הטכניים שבאים לידי ביטוי במבע הקולנועי, מתוכם להגיע לקונוונציית ייצוג. הספרות המודרנית מתארת שינוי ביחס לדמות המזרחי מזו הנהוגה בשנות השבעים, ובהתאם לכך מתוך הממצאים עולה כי בסדרה המזרחים מוצגים כגיבורים.
תקציר
סקירת ספרות
פרק א': תקשורת כתרבות
פרק ב': ההיסטוריה המזרחית ומלחמת יום כיפור
פרק ג': טלוויזיה, קולנוע והדימוי המזרחי
המחקר הנוכחי: שאלת המחקר והשיטה שיטה
שיטה
הצגת הממצאים
שיחתם של אבינועם ושנדורי – תחילת פרק 1
פרק 1+2: אלוש בא לביתו של מרקו
פרק 1+2: אלוש ומרקו בשיחה עם אבירם וכספי
פרק 6 שיחה בין מלאכי למרקו
פרק 7: אלוש מתוודה בפני מרקו על אהבתו לריקי
פרק 8: שיחת הטלפון בין מלאכי עם ריקי
סיכום הממצאים ודיון
ביבליוגרפיה