מחקרים רבים אשר נערכו עד כה מעלים כי לאורך העשורים האחרונים חלה הרחבה משמעותית בשדה ההשכלה הגבוהה בישראל (שפרמן, 2007). התרחבות זו מתייחסת לעלייה בשיעור האינדיבידואלים אשר לומדים במוסדות לימוד להשכלה גבוהה (אוניברסיטאות ומכללות), במספר שנות הלימוד של פרטים בחברה, גידול בהיקף תחומי הידע ,ומורכבות הידע של אנשים ובמוסדות עצמם. חרף ההרחבה בשדה ההשכלה הגבוהה, ממצאיהם של מחקרים רבים מעלים כי הנגישות למערכת זו אינה מתאפשרת באופן שווה לכלל הקבוצות האתניות והמגזרים בחברה הישראלית, בייחוד לקבוצות אתניות מוחלשות כגון ערבים, אתיופים, חרדים ומזרחים בהשוואה לקבוצה האתנית האשכנזית. בהקשר זה, בני קבוצות אתניות מוחלשות מגלות קושי להשתלב באוניברסיטאות, וכן, במקצועות לימוד יוקרתיים המסייעים להשתלב במשרות מפתח ותגמול גבוה בעתיד (לב ארי וגץ, 2011).
בעוד שמחקרים רבים אשר נערכו עד כה בחנו את הגורמים החברתיים, כלכליים, פוליטיים ותרבותיים אשר משמשים כחסם עבור בני קבוצות אתניות שונות להשתלב במקצועות לימוד יוקרתיים. במחקר הנוכחי נבקש לבחון את ההבדלים בשיקולים לבחירת סוג התואר בין תלמידים בני קבוצת המזרחים שיקוליהם של תלמידים אשכנזים בבחירת התואר האקדמי. בדרך זו, מחקר זה בוחן את השיקולים האישיים אשר מניעים את החלטותיהם של חברי קבוצת המיעוט המזרחי בישראל לבחור את מקצוע הלימוד האקדמי המועדף עליהם. במחקר הנוכחי העלנו את ההשערה כי שיעור נמוך יותר בקרב בני קבוצת המזרחים בישראל ידווחו על לימודים באוניברסיטאות בהשוואה למשתתפים אשכנזים.
1. תקציר
2. מבוא
4. שיטה
5. תוצאות
6. דיון
7. ביבליוגרפיה
8. נספחים