"יותר ממה שאנו אוהבים את האנשים על הטוב שעשו לנו, אנו אוהבים אותם על הטוב שעשינו להם". (לב טולסטוי. 5.12.13).
בני נוער, מכל המגזרים החברתיים והכלכליים, מתנדבים ברחבי העולם ממניעים דתיים, מוסריים, אלטרואיסטים, אגואיסטיים או חברתיים ואחוז המתנדבים גבוה: בעולם המערבי נמדדת התנדבות בשיעור של 51% ובישראל של 56%. הם מתנדבים במסגרות פורמליות של ארגונים ועמותות, ובמסגרות בלתי פורמליות ואישיות. הם מתנדבים באופן חד פעמי או בהתמדה; מגויסים דרך מערכת החינוך, המשפחה, החברים, או הרשת החברתית. חלקם מתנדבים בעל כורחם כחלק מתכניות לימודים מחייבות של מערכת החינוך (ארה"ב, אנגליה, אוסטרליה, ישראל ועוד), וחלקם באופן אישי ומתוך רצון אישי.
השאלה המעניינת היא מה משפיע על מה: אישיות בני הנוער משפיעה על בחירתם את ההתנדבות? ההתנדבות משפיעה על אישיותם? ואולי יש תהליכי גומלין ביניהם?
אישיות בני נוער משפיעה על בחירתם להתנדבות ולהתנדבות יש השפעה על אישיות בני הנוער. כך נמצא במחקר של Ballard (2014) ואחרים, אבל בעוד רבות נכתב במחקר על גורמים המשפיעים על בחירת בני הנוער להתנדבות, נראה שחסר מידע ביחס להשפעת ההתנדבות על התפתחות האישיות של בני הנוער מזוויות שונות.
שאלת המחקר שלנו: כיצד משפיעה ההתנדבות על התפתחות אישיות בני הנוער?
נבחן שאלה זאת תוך התייחסות למחקרים משווים מהעולם ביחס לאישיות בני הנוער, בהתייחס לחשיבות שמקנים Guerra & Bradshaw (2008) לצורך של בני הנוער לרכוש חיבה ולהעריך את רגשות האחר ובחשיבות פיתוח רגשות אמפטיה כלפי האחר כתוצאה מההתנדבות (Farmington, 2007).
מבוא
א. התנדבות ומעורבות חברתית
רציונל ההתנדבות והמעורבות החברתית
דפוסי ההתנדבות והמעורבות
השלכות של ההתנדבות
ב. מאפייני אישיות בני נוער
ההתנדבות כמרכיב בגורמים אישיותיים
ההתנדבות כמרכיב בגורמים משפחתיים וחברתיים
ההתנדבות כמרכיב בגורמים סביבתיים
ג. השפעת המעורבות הקהילתית על אישיות בני הנוער
השפעה על הביטחון העצמי והדימוי העצמי
השפעה על תחושת המסוגלות
השפעה על מוטיבציה להמשך מעורבות
סיכום
ביבליוגרפיה