התיאוריה של הפסיכולוגיה החברתית ופסיכותרפיה קבוצתית רואה בקבוצה כשלם, כיחידה אורגנית, בעלת תפקידים חברתיים המשחזרים תפקידים משפחתיים (Smith & Berg 1987 ; יאלום 2006). על פי מחקרים ותיאוריות אלו ניתן לאפיין סוגי קבוצות שונים, כמו קבוצות משימה, קבוצות תמיכה אשר להן שלבי התפתחות של קבוצה וטקטיקות לתהליכים תרפויטיים.
את הקבוצה שמנחה חנין ניתן לאפיין כקבוצה משימה, כיוון שהמטרה שהוגדרה לקבוצה הינה העצמתן של הנשים על מנת שיוכלו להשתלב בשוק העבודה, תוך התמודדות עם ההתנגדות התרבותית בחברות מהן הן מגיעות.
בעקבות התיאוריה של הגישה הקבוצתית, ולפי סדר השאלות שהוצגו בפני, אנתח את המקרה דרך כמה היבטים: תפקידן של סמר, מרים וספאא בקבוצה; הקונפליקט בקבוצה ודרכי התמודדות אפשריות עמו; ההקשר הרב תרבותי של הקונפליקט; שלבי ההתפתחות של הקבוצה ותפקידו של המנחה.
1.תפקידן הקבוצתי של סמר, מרים וספאא.
כיוון שהקבוצה נמצאת בצעדיה הראשונים, חברי הקבוצה תופסים תפקידים סטריאוטיפיים וחד ממדיים. ניתן לזהות שסמר ממלאת תפקיד מבני, ומבקשת לבסס עצמה כמנהיגה של הקבוצה (Mackenzie, & Livesley, 1997). תפקיד מבני מבסס את המטרות והנורמות של הקבוצה. לכן מי שנושא בתפקיד זה הוא אפקטיבי מאוד לקבוצה, אך עשוי לחוש חרדה נוכח סיטואציות חברתיות חדשות, ועשוי להתפרש על ידי הקבוצה כשתלטן ואגרסיבי (שם).
ניתן לשער שסמר החלה לתפוס את התפקיד המבני וכמו כן ניתן לזהות את החרדה שאחזה בה.
מבוא
1.תפקידן הקבוצתי של סמר, מרים וספאא
2.הקונפליקט בקבוצה ודרכי התמודדות אפשריות
3.הקונפליקט הקבוצתי בהקשר לסוגייה הרב תרבותית
4.שלבי התפתחות הקבוצה
5.תפקיד המנחה
6.סיכום
ביבליוגרפיה