מטרת העבודה הנוכחית היא לבחון את המאפיינים והקשיים של בעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות בשילוב של הפרעת חרדה.
למושג "הפרעת קשב והיפראקטיביות" (ADHD), ישנה הגדרה בספרות אשר מתייחסת לשני תחומים עקריים: ליקוי בקשב והתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית, כאשר התסמינים השונים מקובצים סביב שני תחומים אלו. זוהי הפרעה התפתחותית הבאה לידי ביטוי בקשיים בקשב, בהסחת דעת, בפעילות יתר ובקושי בשליטה בדחפים. הסימפטומים מופיעים בשלב מוקדם של הילדות (בדרך כלל לפני גיל 7), הינם קבועים יחסית במהלך התפתחותו של הילד, ואינם מוסברים על ידי לקויות אחרות כגון: לקויות סנסוריות, שפתיות, מוטוריות, פיגור שכלי, או הפרעות רגשיות קשות (Young & Goodman, 2016).
מחקרים מוצאים כי אחת ההפרעות הנפוצות ביותר בקרב ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות היא הפרעת חרדה (Schreiber et al., 2015). למרות שיעורי תחלואה גבוהים ופוטנציאל של קומורבידיות זאת להיות רלוונטיות באשר להשלכות קליניות עבור הפרעת קשב והיפראקטיביות והן עבור חרדה, המאפיינים של הפרעת קשב והיפראקטיביות בשילוב עם חרדה בקרב ילדים לא נחקרה באופן מעמיק בספרות. מטרת הסקירה הנוכחית היא לבחון את הספרות הקיימת כיום ולאפיין את הילדים אשר מתאפיניים בשתי ההפרעות.
סקירת הספרות זאת תתמקד תחילה בהפרעות קשב והיפראקטיביות, תתאר את הקומורבידיות והפרעת חרדה ולאחר מכן תדון נפרד בהפרעות חרדה. לבסוף, העבודה תסקור את המאפיינים והקשיים של ילדים בעלי קומורבידיות של הפרעת קשב והיפראקטיביות יחד עם חרדה.
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
1. הפרעת קשב והיפראקטיביות
1.1. תיאור התופעה והגדרה
1.2. קומורבידיות עם חרדה
2. הפרעת חרדה
2.2. תפוצה
2.3 טיפוסים
2.4. הפרעת חרדה מוכללת
2.5. הפרעת פאניקה
2.6. אגורפוביה
2.7. הפרעת חרדת פרידה
2.8. הפרעת חרדה חברתית
2.9. איתיולוגיה
2.10. השלכות
3. מאפיינים קשיים אופיינים של קו-מורבידיות
דיון
ביבליוגרפיה