יצירתיות מהי?
יצירות היא תופעה בה נוצר דבר מה חדש בעל ערך. הדבר שנוצר עשוי להיות מופשט (כמו רעיון, תיאוריה מדעית, קומפפוזיציה מוזיקלית או בדיחה) או אובייקט פיזי (כמו המצאה, יצירה ספרותית או ציור). מספר תחומים מדעיים מתעניינים ביצירתיות, בעיקר פסיכולוגיה, למודי עסקים ומדעי הקוגניציה, אך גם חינוך, טכנולוגיה, הנדסה, פילוסופיה, תיאולוגיה, סוציולוגיה, בלשנות וכלכלה, שחולשים על היחסים בין יצירתיות לבין אינטליגציה כללית, סוגי אישיות, תהליכים נפשיים ונוירולוגיים, בריאות נפשית או בינה מלאכותית; הפונציאל לעידוד יצירתיות באמצעות חינוך והדרכה; טיפוח היצירתיות לתועלת כלכלית לאומית, ויישום משאבים יצירתיים לשיפור יעילות ההוראה והלמידה (Kim, 2011).
בסיכום מחקר מדעי בנושא יצירתיות, מציע מייקל מומפורד: ״במהלך העשור האחרון, נראה שהגענו להסכמה כללית לפיה יצירתיות כרוכה ביצירת תוצרים חדשים ברי שימוש״ (Mumford, 2003, p.110), לחילופין רוברט שטרנברג הציע שהיצירתיות היא ״משהו מקורי וכדאי״ (Sternberg, 2001, p.479). בספרות ניתן למצוא מגוון הגדרות שונות ל"יצירתיות" (Meusburger, 2009). טורנס תיאר אותה כתהליך של רגישות לבעיות, לקויים, פערים בידע, אלמנטים חסרים, דיסהרמוניות וכולה, זיהוי הקושי, חיפוש פתרונות ויצירת פתרונות על ידי ניחוש, או ניסוח השערות לגבי הליקויים: בדיקה ובדיקה מחדש של השערות אלה ואולי שינוי ושיבוח, ולבסוף העברת התוצאות (Kim, 2011). יצירתיות באופן כללי נבדלת בדרך כלל מחדשנות במיוחד כאשר העקה היא על יישום. לדוגמה, אמביל ופרטט (Amabile & Pratt, 2016) מגדירות את היצירתיות כהפקה של רעיונות וחדשנות כמימוש רעיונות יצירתיים.
מבוא
יצירתיות מהי?
פסיכולוגיות של עצמי
העבודה הנוכחית
פרק א': יצירתיות לפי פרויד
פרק ב': יצירתיות לפי מלאני קליין
פרק ג': יצירתיות והיינץ קוהוט
פרק ד': תהליכים ראשוניים ותהליכים משניים בהבנת היצירתיות
פרק ה': מה בין חלום ופנטזיה ליצירתיות
סיכום: האם האנליזה עלולה להרוס את היצירתיות ואת הלהט?
רשימת מקורות