עבודה זו עוסקת בקשר שבין הפרעת קשב והיפראקטיביות לתופעת האובדנות בקרב ילדים ומתבגרים. בשנים האחרונות נצפית עלייה בהיקף תופעת האובדנות, ובארצות הברית היא מהווה כיום את גורם המוות השני בשכיחותו של ילדים בגילאים שונים. כפי שדיווחו בין היתר באוור ועמיתים (Bauer et al., 2018), בקרב ילדים שביצעו ניסיונות התאבדות, שיעור הילדים המאובחנים עם הפרעת קשב גבוה באופן משמעותי. לכך יש להוסיף ילדים ומתבגרים המפגינים נטייה אובדנית שעלולה להתפתח לכדי צעדים אקטיביים. שכיחות מקרי ההתאבדות וההתנהגויות האובדניות בקרב ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות דורשת העמקה של הידע הקיים לגבי המנגנונים המסבירים תופעה זו. הספרות הרבה בתחום של הפרעת קשב מתמקדת בעיקר בהיבטים לימודיים וחברתיים, אך נראה קריטי אף יותר להבין לעומק את אותם מנגנונים שעלולים להעמיד את חייהם של ילדים בסכנה ממשית על מנת לגבש תוכניות מניעה יעילות. מטרת העבודה היא לבחון הסברים אפשריים בספרות המקצועית למהות הקשר בין מאפייני הפרעת קשב להתנהגויות אובדניות של ילדים ומתבגרים.
הבחירה להתמקד בהתנהגויות אובדניות במקרה של ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות נובעת מהקו-מורבידיות הרבה סביב הפרעה זו. ילדים עם הפרעת קשב לרוב מראים תחלואה נלווית הכוללת שורה ארוכה של בעיות כמו הפרעת התנהגות והפרעות מצב רוח. למרות שמאפיינים רגשיים ופסיכולוגיים אינם נחשבים לליבת ההפרעה הקשבית, אין ספק שההתמודדות עם ההפרעה כוללת היבטים נרחבים מעבר לסוגיות של תפקוד, בעיקר במהלך גיל ההתבגרות הסוער והמורכב.
מבוא
הפרעת קשב והיפראקטיביות
1.1 הגדרות עדכניות
מאפייני ההפרעה
אבחון וטיפול
תופעת האובדנות בקרב ילדים ומתבגרים
2.1 מהי אובדנות?
2.2 גורמי סיכון לאובדנות
2.3 אובדנות בקרב ילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב
3. הסברים אפשריים לקשר בין הפרעת קשב לאובדנות
3.1 דיכאון וחרדה
3.2 תוקפנות ורגזנות
3.3 מצבי לחץ ומחשבות טורדניות
3.4 אימפולסיביות וקבלת החלטות
4. סיכום והמלצות
ביבליוגרפיה