עבודה זו עוסקת בנושא של מאפיינים קוגניטיביים ותקשורתיים בהפרעת קשב וברצף הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה. העבודה בוחנת מהן נקודות הדמיון והשוני בתחום הקוגניטיבי והתקשורתי-חברתי בין שתי ההפרעות.
הפרעת קשב והיפראקטיביות (Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD) היא הפרעה נוירו- התפתחותית מורכבת והטרוגנית הנפוצה בקרב ילדים ומבוגרים, המאופיינת בתסמינים מתמשכים של חוסר תשומת לב, היפראקטיביות, ואימפולסיביות (2013 , American Psychiatric Association- APA ). היא משפיעה בצורה ניכרת על חייו של הפרט בתחום הלימודי, בתחום הרגשי, בתחום ההתנהגותי ועל תפקודו של הפרט בכל מערכות החיים שהוא חלק מהם- המשפחתי, והחברתי. זוהי הפרעה שכיחה אשר גורמת לקשיים ניכרים בכל חלק במהלך החיים, וכך משפיעה על התפיסה העצמית של הפרט ועל יכולתו להתמודד עם אלמנטים שונים הקורים לו במהלך החיים. מקורה של התסמונת ההתפתחותית הוא גנטי והיא נחשבת לבעיה מולדת ( 2016 ,Van Hulst).
הפרעת הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder ASD) היא הפרעה נוירו- התפתחותית המוגדרת על-ידי ליקויים באינטראקציה החברתית ובדפוסי התנהגות מוגבלים וחוזרים על עצמם. הפרעת ASD מופיעה בדרך כלל כבר בשלוש השנים הראשונות של חיי הילד, והיא נמשכת לכל אורך החיים וסיבתה תפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית (Demetriou, Lampit, Quintana, Naismith, Song, Pye, & Guastella, 2018). הפרעת ASD כוללת מגוון רחב של תסמינים, כולל קשיים באינטראקציה חברתית ובמיומנויות תקשורת, כמו גם התנהגות שחוזרת על עצמה בצורה בלתי רגילה.
הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) הגדרות ומאפיינים
רצף הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה (ASD). הגדרות ומאפיינים
דמיון ושוני במאפיינים קוגניטיביים ותקשורתיים של ADHD ו ASD(בתפקוד גבוה)
דיון
סיכום
רשימת המקורות