מטרת העבודה הנוכחית היא לבחון את המאפיינים והקשיים של בעלי הפרעת קשב והיפראקטיביות בשילוב של הפרעת חרדה.
למושג "הפרעת קשב והיפראקטיביות" (ADHD), ישנה הגדרה בספרות אשר מתייחסת לשני תחומים עקריים: ליקוי בקשב והתנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית, כאשר התסמינים השונים מקובצים סביב שני תחומים אלו. זוהי הפרעה התפתחותית הבאה לידי ביטוי בקשיים בקשב, בהסחת דעת, בפעילות יתר ובקושי בשליטה בדחפים. הסימפטומים מופיעים בשלב מוקדם של הילדות (בדרך כלל לפני גיל 7), הינם קבועים יחסית במהלך התפתחותו של הילד, ואינם מוסברים על ידי לקויות אחרות כגון: לקויות סנסוריות, שפתיות, מוטוריות, פיגור שכלי, או הפרעות רגשיות קשות (Young & Goodman, 2016).
מחקרים מוצאים כי אחת ההפרעות הנפוצות ביותר בקרב ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות היא הפרעת חרדה (Schreiber et al., 2015). כך למשל, בסקירתם, פליסקה ועמיתיה (Pliszka et al., 1999), הבחינו כי שלמרות ש 5% עד 15% מאוכלוסיית הילדים היא עם הפרעת חרדה, בין 15% ל 35% מילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות מגלים גם חרדה משמעותית. להפרעות קשב בשילוב עם חרדה יש פוטנציאל לקשיים ייחודים. מחקרים מצאו לדוגמא כי ילדים עם הפרעות קשב והיפראקטיביות בקומורבידיות של חרדה מפגינים תסמינים של הפרעת קשב והיפראקטיביות בגיל מאוחר יותר, מראים פחות עיכוב תגובה (אינהיביציה), ויש להם יותר בעיות בבית הספר מאשר ילדים עם הפרעות קשב והיפראקטיביות בלבד (Bloemsma el al., 2013).
מבוא
סקירת ספרות
1. הפרעת קשב והיפראקטיביות
1.1. תיאור התופעה והגדרה
1.2. קומורבידיות עם חרדה
2. הפרעת חרדה
2.2. תפוצה
2.3 טיפוסים
2.4. הפרעת חרדה מוכללת
2.5. הפרעת פאניקה
2.6. אגורפוביה
2.7. הפרעת חרדת פרידה
2.8. הפרעת חרדה חברתית
2.9. איתיולוגיה
2.10. השלכות
3. מאפיינים קשיים אופיינים של קו-מורבידיות
דיון
ביבליוגרפיה