פרק המבוא בעבודה זו יחולק לארבעה חלקים, אשר מטרתן להציג רקע תיאורטי לעבודת מחקר זו, ורקע מתודולוגי. שניהם יחד, יאפשרו ביצוע של ניתוח סרטי המחקר שנבחרו בצורה המעמיקה והאמפירית ביותר, לצורך יצירת מצע של נתונים מתוכם יהיה ניתן ללמוד ולהסיק מסקנות. שלושה החלקים הראשונים בפרק, יחולקו כדי להבין לעומק את שדה ומושאי המחקר. החלק הראשון יציג את הסיפור המוכר פחות על חוויותיהם של ניצולי השואה לאחר השואה. בחלק השני, אבחן את אופן קליטתם ומעמדם של ניצולי השואה בחברה הישראלית ובמדינת ישראל, ובחלק השלישי, אבחן בקצרה את החשיבות התיאורטית של ייצוגית, ואת המחקר הקיים עד כה על ייצוגים של זיכרון השואה וניצולי השואה. בחלק הרביעי והאחרון בפרק זה, אציג את פרטי המחקר, את הסרטים והטעמים שבגללם נבחרו הסרטים, ואת אופן ניתוחם.
א. עלייתם של ניצולי השואה למדינת ישראל
השואה, מהווה כותרת, או מושג בינלאומי, הבא לתאר את מעשיו של השלטון הנאצי, עם עלייתו בשנת 1933 לשלטון בגרמניה, המשיך עם קביעת חוקים, ביצוע בפועל של רצח העם היהודי (לצד עמים ואוכלוסיות נוספות), ורדיפתו, עד לכדי התבשלות וביצועו של ׳הפתרון הסופי׳, אשר הביא למותם של יותר משש מיליון יהודים, עד הכנעתו של השלטון הנאצי, בשנת 1945 (יבלונקה, 1998). אירוע השואה, נחשב ולא בכדי, כאחד, אם לא פשע האנושות הגדול ביותר בהיסטוריה, המסופר ומלומד בשיעורי ההיסטוריה בכל העולם.
פתח דבר
מבוא
א. עלייתם של ניצולי השואה למדינת ישראל
ב. מעמדם של ניצולי השואה בחברה הישראלית
ג. ייצוגים של ניצולי שואה בקולנוע הישראלי
פרק 1 – ׳רובה חוליות׳ (אילן מושנזון, 1979)
דמויות מרכזיות
ניתוח סצנות נבחרות
סיכום ופיתוחה של הדמות הישראלית החדשה
פרק 2 – ׳מעבר לים׳ (יעקב גולדווסר, 1991)
דמויות מרכזיות
ניתוח סצנות נבחרות
סיכום והשתלבות מותנית בחברה הישראלית
פרק 3 – ׳פעם הייתי׳ (אבי נשר, 2010)
דמויות מרכזיות
ניתוח סצנות נבחרות
סיכום והשלמת מעמדו של ניצול השואה
סיכום
ביבליוגרפיה
קורפוס