ניתוח התופעה
בני נוער בסיכון הם ילדים או בני נוער שחיים במצבים המסכנים אותם בקרב משפחתם והסביבה הקרובה להם. כתוצאה מן הסיכון המצוי בסביבה הקרובה שלהם הזכויות הבסיסיות שלהם שמגיעות להן מכוח האמנה לזכויות הילד נפגעות בצורה משמעותית(להב, 2004). קיימים מספר גורמים אשר יכולים לגרום לכך שילדים ימצאו בסיכון. ראשית כאשר נער נמצא בכיתה ואין לו יכולת להשתלב מבחינה לימודית. נער כזה שנמצא במסגרת כיתתית רגילה הוא חווה תחושת תסכול ואי יכולת להגשים את המטרות ואת הציפיות המצופות מכל נער בגיל הזה.
הבעיות הלימודיות אשר נגרמות בשל חוסר היכולת להשתלב במסגרת הלימודית יוצרת גם בעיות חברתיות שהופכות את הבעיה לחמורה יותר. בני נוער בסיכון יכולים להגיע למצב הזה גם כאשר נערים מתקשים להתמודד עם המציאות החברתית שהם צריכים לחיות בה. בשל חוסר מיומנות חברתית הילד מוצא את עצמו מנותק מן החברה שבה הוא חי והדבר הופך אותו לחלק לא אינטגרלי מן החברה(להב, 2004). התא הבסיסי של הילדים בחברה הוא התא המשפחתי שאמור לתת לאותם ילדים את הביטחון ואת החינוך הנכון האמור להכשיר אותם לקראת התמודדות בוגרת עם החברה.
מאחר ומשפחות רבות מבין משפחות הילדים בסיכון מתקשות לתפקד הדבר מביא לכך שהסביבה הביתית שאמורה להיות הסביבה שמחזקת את הילד וגורמת לו לשפר את עצמו ואת מצבו בחברה, הופכת להיות הבעיה העיקרית שבגינה הילד כלל נמצא במצב בסיכון(וייסבלאי, 2012).