מטלה מנחה (ממ"ן) 14
השפעת התקשורת על מעורבות אזרחית
כיצד השימוש באמצעי המדיה החדשה משפיע על סיכויי ארגונים אזרחיים מאורגנים להוביל שינוי? המקרה של "הקואליציה לחינוך מלידה" בישראל 2017.
תקשורת ההמונים משתנה: כמחצית מאוכלוסיית העולם (3,819 מיליארד) משתמשים באוגוסט 2017 באינטרנט מהם 3,028 אקטיביים במדיה החברתית. קצת פחות ממחצית (3,507 מיליארד) משתמשים בפלפון חכם, מתוכם 2,789 אקטיביים במדיה החברתית.[1] המשמעות: המדיה החדשה ומרחב המידע הגלובלי שינו את מסלולי ההשפעה המוכרים בתקשורת המסורתית וגיוון אמצעי התקשורת ההמוניים מאפשר לתקשורת בכללה להיות לעיתים תגובתית (כדי לעקוב אחר מגמות בדעת הקהל) ולעיתים פרואקטיבית (בגלל התחרות עם אמצעי המדיה החלופיים). התקשורת לעיתים מציגה מציאות (אוספת, עורכת ומדווחת מידע), לעיתים מפרשת אותה ולעיתים מעצבת את המציאות. את המרחב החדש (כבר לא) הארגונים האזרחיים מתעלים לצרכים שלהם כדי להישמע, להעלות נושאים לסדר היום הציבורי, להשפיע על דעת הקהל ועל מקבלי ההחלטות ולהוביל שינוי.
בעבודה זאת אבקש לבחון את האופן שבו אמצעי המדיה החדשים (במובן פיצול ערוצי התקשורת ההמוניים ותפוצה רחבה בתקשורת הדיגיטלית הגלובלית) כמו אינטרנט, טלפון חכם ומצלמה דיגיטלית, מאפשרים לאזרחים לעשות שימוש באמצעים חדשים - כמו פייסבוק, ווצאפ, אינסטגרם, טוויטר, יו טיוב, בלוגים, וסנפצ'ט - כדי לפתח חברה אזרחית עשירה בידע ורשתות חברתיות ולקדם שינוי חברתי. בחקר המקרה אבחן את השימוש שעושה קואליציה אזרחית של ארגונים במדיה החדשה, תוך התמקדות בחקר המקרה של "הקואליציה לחינוך מלידה" המקדמת חקיקה בנושא הזכות לחינוך מלידה.