מבוא:
כאשר שומעים את המושג עבדות חושבים מיד על העבדות האירופית שחוסלה לפני עשרות שנים. בעבודה זו אנסה להציג מוסד עבדות שהיה שונה מהעבדות שהתקיימה באמריקה ע"י האירופאים, מוסד העבדות האסלאמי. המוסד הנ"ל מתקיים עד עצם היום הזה במדינות שונות באפריקה, אך בעבודה אתמקד בסודאן, מדינה המחולקת בין שתי דתות – האחת השלטון- האסלאם, והשנייה שהם הנשלטים ע"י השלטון- הנוצרים.
שאלת המחקר: כיצד שונה מוסד העבדות האסלאמי ממוסד העבדות האירופי, וכיצד מוסד העבדות האסלאמי בא לידי ביטוי בין המאות 15-21?
הטיעון המרכזי שלי הוא זה שהשוני העיקרי בין שני המוסדות הן בכך שהאירופי נובע מגישה גזעית, ואילו האסלאמי לא, אלא נובע מכובשים ונכבשים, מנוצחים ומנצחים. כמו כן, טענתי הנוספת היא שהיחס כלפי האדם המשועבד שונה בתכלית מהיחס כלפי העבד באמריקה, וזאת בראש ובראשונה בגלל הסיבה לשעבוד, ובשנית בגלל חוקי השריעה המעניקים תבנית חוקים לאדון.
בעבודה אציג קודם כל את גישת האסלאם כלפי העבדות, והשוני בין הגישה האירופית לאסלמית, לאחר מכן אתמקד בבואו של האסלאם לסודן, והשפעתו על אופי סחר העבדים, לאחר מכן אציג את המאפיינים של מוסד העבדות האסלאמי במאה ה-21 בסודן.
גישת האסלאם לעבדות ושוני בין עבדות אסלאמית לעבדות אירופאית:
בכתבים המוסלמים ישנו גינוי חריף של שיעבוד מוסלמים ע"י מוסלמים אחרים. בשריעה ישנם חוקים רבים הקובעים שיש לטפל בעבדים בצדק וברחמים. כמו כן לא ניתן לשעבד מוסלמי שנולד בן חורין. במשפט האסלאמי העבדות זהו לא מצב שניתן להיכנס אליו בקלות, ישנה הנחה כי האדם נולד בן חורין, והעבדות היא בעצם עונש על כפירה, או שבויי מלחמה.