נושא העבודה הוא השינוי במעמד נשים יהודיות באירופה ובמדינות האסלאם בימי הביניים, בין המאה ה 5 למאה ה 15.
עד המאה ה-5 המעמד של האישה היהודייה באירופה השתנה כמה פעמים בגלל המסורת התנכית והתלמודית, המעמד הכלכלי של היהודים ומעמד האישה בחברה האירופאית הנוצרית. גרוסמן (2003) אומר שלמרות הדימוי של "ימי הביניים החשוכים", זה לא היה מצב האישה היהודייה ובכמה תחומים (כמו הענשת בעלים אלימים) מעמדה באותם ימים היה טוב ממעמדה היום.
מעמד האישה היהודייה הושפע גם מהמורשה המקראית וגם מהמסורת התלמודית. המורשת המקראית, בשונה מהמסורת התלמודית, ניתנת לפרשנויות שונות והיתה נטייה להראות שלמרות הגישה המקובלת בתלמוד של נחיתות האישה בהשוואה לגבר, יש מגמות התומכות בשוויון ולפעמים בעליונות האישה על האיש. עד המאה ה - 5 דימוי הנשים בתיאולוגיה הנוצרית היה של נשים קמצניות, עצלניות, חמדניות, אנוכיות, נצלניות, מלאות תאוות הוללת, יורדות לחיי בעליהן, נוטות לעסוק בכישוף ובוגדניות. דימוי זה חלחל גם לחברה היהודית ובא לידי ביטוי במדרש, בתלמוד ובחיבורי חכמי ימי הביניים: דנו ב "האישה הרעה" ופירוטו את הצד השלילי שבתאוות המין של הנשים, את הסבל שהן גורמות לבעליהן ואת הדרכים להתגונן מפניהן. כמה רבנים התייחסו ל"אישה הטובה" כ"שותף" אבל הם לא היו מרכזיים (גרוסמן, 2003).
התיאוריות על שיפור מעמד האישה לא שינו את חיי היום יום של האישה היהודיה כי יחסי המשפחה שלה הושפעו בעיקר מההלכה היהודית, מדאגה למשפחה ולגידול הילדים, מחלקה בפרנסת הבית ומאינטרסים משותפים.