מרד בר כוכבא הידוע לשמצה או הידוע לברכה, תלוי איזה מקור קוראים. שלל מחקרים שנכתבו אודות המרד, מעידים שהמקורות לא אמינים, מסולפים, מלאים באידיאולוגיות וכוונות נסתרות של המחבר ומלווי באגדות ומיתוסים.
הממצא הארכיאולוגי, שהוא הממצא האמין ביותר מבין כל המקורות הקיימים לרשותנו, היווה את נקודת האור הראשונה לחקר מרד בר כוכבא[1]. ממצאים ארכיאולוגיים יוצאי דופן נמצאו במערות המפלט, אליהם נמלטו האוכלוסייה היהודית השוהה באזור מדבר יהודה מפחד הרומאים, החל משנת 1949, בתחילה ע"י בדואיים (החל משנת 1947) ולאחר מכן ע"י חוקרים רבים שביצעו סקרים רבים בכל המערות באזור[2]. וכפי שעולה מסקרים מאוחרים, נותרו עוד מערות שידנו עדיין לא הגיעה לשם.
הממצאים שהתגלו הם נכס בידי החוקר בכלל ונכס בעיני חוקר מרד בר כוכבא בפרט. התגלו ממצאים כתובים רבים ללא תקדים, התגלו ממצאים בוטנים, גיאולוגיים וממצאים ארכיאולוגיים – המערות היו מלאות בממצאים ארכאולוגיים אשר העידו על מחייה ממושכת וצפופה של אוכלוסייה[3].
אני בחרתי לחקור את ממצאי הזכוכית שהתגלו במערות המפלט, ממצאים אלו הם ייחודיים, מאחר והם מעניקים לנו ידע נרחב אודות הרכב האוכלוסייה, מעמד האוכלוסייה, אופן מחייתם במערה, אופי מחייתם במקום מושבם, ועוד...
מבוא
מקורות לעבודה
אודות מרד בר כוכבא
מערות המפלט
אודות מערות המפלט ברמה הסביבתית גאולוגית
תולדות מחקר מערות המפלט
הממצאים שהתגלו במערות המפלט
זכוכית מהתקופה הרומית-ביזנטית הקדומה
מאפיינים
ממצאי הזכוכית במערות המפלט מתקופת מרד בר כוכבא
ממצאים ממערת הר ישי (רועי פורת, חנן אשל ועמוס פרומקין)
הממצאים ממערות צבר (רועי פורת, חנן אשל ועמוס פרומקין ופסח בר אדון)
מערות הרומח – מערות המפלט מתקופת מרד בר כוכבא מצפון לעין גדי
מערת האימה – נחל חבר, מערה מס' 8 (דן בר"ג)
מערות נחל משמר
מכלול מערות נחל דויד
מסקנות
ביבליוגרפיה