בשולחן ערוך בחלק אורח חיים, בהלכות ברכות השחר כתוב "ברכת אהבת עולם פוטרת ברכת התורה, אם למד מיד בלי הפסק"[1]. משמעותה של הלכה זו, היא כי יש קשר בין ברכת אהבת עולם לבין ברכת התורה, וכי אדם שלא בירך את ברכת התורה, יכול, בתנאים מסוימים לצאת ידי חובת ברכת התורה על ידי ברכת אהבת עולם. אמירה כזו, מלמדת כי ישנו קשר כלשהו בין ברכת התורה לבין ברכת אהבת עולם.
בברכת התורה ישנן לפי חלק מהפוסקים שתי ברכות ולפי חלק מהם שלוש ברכות. כאשר אחת משתי הברכות היא ברכת המצוותו והאחרות הן לכאורה ברכות השבח[2]. מצד שני ברכת אהבת עולם, נחשבת אחת מברכות קריאת שמע שמברכים ביום, יחד עם ברכת יוצר אור וברכת גאל ישראל. ובלילה, ברכה מבורכת לאחר ברכת מעריב ערבים, לפני קריאת שמע, וברכת גאל ישראל והשכיבנו לאחר קריאת שמע.
השאלה המרכזית בעבודה זו, היא מהו הקשר שיש בין ברכות התורה לבין ברכת אהבת עולם.
כחלק משאלה זו, עולות שתי שאלות, ראשונה מהו הקשר ההלכתי שיש בין ברכת אהבת עולם לבין ברכות התורה. ושאלה שניה מה הקשר שיש בין נוסח ברכות התורה לבין נוסח ברכת אהבת עולם, שיוצר דמיון בניהם על מנת שברכת אהבת עולם תוכל להוות תחליף לברכת התורה.
מבוא
פרק 1 סוגיית ברכת התורה
1.1 ברכת התורה בתלמוד הבבלי
1.2 ברכת התורה בתלמוד הירושלמי
1.1 נוסח ברכת התורה
פרק 2 ברכת אהבה
2.1 ברכת אהבה בתלמוד הבבלי
2.2 ברכת אהבה בתלמוד הירושלמי
2.3 היחס בין קריאת שמע ללימוד תורה
פרק 3 דיון בדבר היחס בין ברכות התורה לבין ברכת אהבה
סיכום
ביבליוגרפיה