מרד בר כוכבא טומן בחובו מארג של שאיפות, אידיאולוגיות ובעיקר אמונות. אמונות אלה הם אשר הביאו את היהודים למרוד בשלטון הרומי בישראל בשנת 132 לספירה, רק 60 שנים לאחר המרד הגדול שהיה כישלון חרוץ בו הוחרב בית המקדש השני. כך גם אותן אמונות הן אשר הולידו לאחר מכן פסיפס של סיפורים ואגדות, עד כדי כך שקשה לדעת מה הוא סיפור היסטורי ומהו אגדה. עד יום זה משננים אנו את גבורתו של מנהיג מרד זה ואת הישגיו הכבירים, כביכול, של המרד. אך מסורות ואמונות אלו הם אבן נגף בבואי לחקור סיבות פרוץ מרד בר כוכבא. שכן אמונות אלו מערפלות את חוש ראייתו של כל חוקר בבואו לפענח מקור היסטורי, שכן הן מעניקות עד עצם היום הזה לגיטימציה למרד בעל ממדי הרס עצומים שלא נראו עד אז ליהודים בארץ ישראל ולאומה היהודית בכלל. מארג הסיבות שהביאו למרד בר כוכבא הינו מורכב וארוך שנים, לדעתי לא כדאי רק לבחון 60 שנות כיבוש בלבד, אלא להבין את אופי התרבויות המעורבות ובעיקר את המרחק בניהן.
בעבודתי אשאל האם הסיבות מרד בר כוכבא נבנו במשך שלושת הדורות שבין המרידות בשנים 70-132 לספירה. בעבודתי אנסה להבין מה היו המהלכים המדיניים, הכלכליים, החברתיים והצבאיים שהתרחשו בשנים שבין חורבן בית שני לבין מרד בר כוכבא. השערתי היא שמרד בר כוכבא הינו תוצאה של לחץ הולך וגובר על האוכלוסיה היהודית, גם על ידי הכובש הזר- רומי בעזרת גזרות, והשפלות מכוונות וגם על ידי האוכלוסיה היוונית בישראל, שמזה דורות עוד לפני המרד הגדול באו בסכסוכים קשים עם היהודים בישראל, בעיקר על רקע השוני התרבותי בניהם.
הלחץ הלך והצטבר בליבו של כל יהודי, ועם הזמן קיבל צורה שבה החיים היהודים הולכים ומתערערים, מבנה האומה היהודית הלך והתמוסס עם חורבן בית שני וכישלון המרד הגדול. אותו לחץ התפרץ במרד בר כוכבא שבסיומו המדינה היהודית לא יכלה עוד להיקרא יודיאה – שכן רוב האוכלוסיה כלל לא היתה יהודית, מה שסתם את הגולל על שאיפותיהם של היהודים להקמת מדינה יהודית על בסיס המדינה החשמונאית.
מבוא
מקורות
ארץ ישראל לאחר המרד הראשון
ביסוס השלטון הרומי
הענשת היהודים
השלטון הרומי ויחסו ליהודים בארץ ישראל בשלהי המאה ה-1 ותחילת המאה ה-2
פולמוס קיטוס (מרד התפוצות)
השפעת יהודי התפוצות על יהודה
השפעת הגזרות כתוצאה מכישלון המרד על יהודה
ההנהגה הפוליטית והדתית ביהודה
דור יבנה
רבי עקיבא ותפיסתו המשיחית
בר כוזיבא
המצב הגיאופוליטי באימפריה
הגורמים הישרים
הקמת איליה קפיטולינה
האיסור על המילה
סיכום
ביבליוגרפיה