אקפרסיס הוא תיאור מילולי או רטורי של יצירת אמנות, בימינו בדרך כלל תיאורו יהיה כטקסט ספרותי. אקפרסיס נפוץ מאוד בימינו הוא תיאור טקסטואלי של יצירה מוסיקלית, בספרות, בפרוזה או בשירה.
אקפרסיס מוזיקלי הוא תיאור של יצירה מוזיקלית כלשהי דרך הטקסט, וככזה הוא יכול להתייחס לשלל היבטים: מבנה היצירה, התיווי, התזמור, העיבוד המוזיקלי שלה, ההרמוניה והמלודיה ועוד.
אופיר טושה-גפלה (נולד ב-1968), יליד ראשון לציון ומחבר הרומן "ביום שהמוזיקה מתה" הוא סופר ישראלי מקורי וחדש יחסית בעולם הספרות הישראלי. ספרו הראשון שראה אור בשנת 2005, "עולם הסוף", בדומה לרומן עליו נדון בעבודה זו, גם הוא עוסק במוות, ומתאר עולם שלם אחריו. אופיר מציין בראיון עם בועז כהן שנערך ב-2010, מיד עם צאת הספר, כי הוא גדל על מוסיקה בריטית משנות ה-80', אותו ז'אנר שמוזכר רבות בספר, וכי הספר הוא תבנית הנפש שלו (כהן, 2010).
הרומן "ביום שהמוזיקה מתה" שזור בתיאורים מילוליים המתארים יצירות ושירים מוזיקליים רבים, במיוחד משנות ה-80'. הספר מתאר עיירה אירופאית דמיונית בשם אינוביל שנמצאת במדינת קרמדין, שהייתה עיירה שגרתית עד ליום בהיר אחד ב-1984.
באותה שנה הגיע איש מסתורי בשם דוד פוקס בעל כישרון מיוחד: הוא ידע לחזות במדויק את תאריך המוות של כל אחד מאנשי העיירה, ולבקשתם כתב זאת בתיקיהם האישיים. מאז נודעה אינוביל בכינויה "העיר שתושביה יודעים את יום מותם".
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 אקפרסיס
2.1.1 אקפרסיס, ואקפרסיס מוזיקלי
2.1.2 אקפרסיס, אינטרטקסטואליותומוזיקה
2.2 שפת המוזיקה וניתוח שירים
2.2.1 הרמוניה
2.2.2 מלודיה
2.2.3 מבנה
2.2.4 קצב
2.2.5 גוון צליל
2.3 תיאור המוזיקה בספרות ותפקידה בטקסט
2.3.1 ציון ואזכור היצירה או השיר
2.3.2 מוזיקה כמרכיב עלילתי ונרטיבי
2.3.3 מוזיקה כדמות של ממש בסיפור
4. גוף העבודה- ניתוח הספר