1. ישנה קירבה בין יהדות לבין נצרות באתיופיה, שאין דומה לה במקומות אחרים בתולדות שתי הדתות. האם תסכימו לקביעה הזאת? נמקו את תשובתכם.
ראשית, יש לזכור כי ההשפעה היהודית על התרבות האתיופית התרחשה עוד לחדירת הנצרות לאזור. זאת אנו למדים מהיסודות התנכים הרבים במסורת האתיופית שהם מהווים עדות להשפעה יהודית טרום נוצרית על תרבות אתיופיה[1].
הקרבה בין הנצרות ובין היהדות באה לידי ביטוי בטקס ברית המילה, מרכזיות השבת, חגיגת ראש השנה בסתיו ובמובנים אחרים. חוקי השבת הנוצרים המסורתיים קרובים יותר להלכה מאשר לנוהגי השבת של ביתא ישראל ולכן קשה לעמוד על המוצא המדויק ועל תחילת ההשפעה בין הדתות. אף על פי כן חוקרים[2] עמדו על כך שהמציאות של מילים שאולות מארמית יהודית בתרגום האתיופי של התנך מלמדת על כך שהייתה קיימת השפעה יהודית על התרבות האתיופית עוד לפני ההגעה של הנצרות לאזור.
שאלה 4
תארו את האתגרים הדתיים והפוליטיים שאיימו על זהותה הנבדלת של קהילת ביתא ישראל באתיופיה ממחצית המאה ה-19 ובמהלך המאה העשרים.
מן המחקר ההיסטורי ידוע לנו כי היו יחסים בעלי השפעה בין היהדות ובין הנצרות באתיופיה, באופן שעיצבו את דרך הופעת הדת בקרב האתיופים[1]. למרות השפעות אלו המשיכו היהודים של ביתא ישראל ועיצבו את עצמם בתור קהילה ייחודית ונפרדת שלמרות קשיים רבים שמרה על הזהות הייחודית שלהם במהלך הדורות שבהם היא חי באתיופיה[2]. כך למשל אנו יכולים לראות את השמירה על השבת, קיום ברית מילה (מנהג שהיה נחשב לפעולה שלילית ביותר בקרב הנוצרים המערביים) וקיום מנהגים נוספים אשר המקור שלהם היה יהודי והם אומצו באתיופיה כאילו היו מנהגים נוצרים.