חלק ראשון - רקע תיאורטי
המעבר משיחה לשיח אורייני
ילדים העוברים מגן החובה לכיתה א בבית הספר ניצבים בפני מעבר למציאות חדשה מבחינות רבות, ביניהן הדרישה ללימודיות והישגיות שכמעט ולא הייתה קיימת בגן, ולכן ניתן לומר כי בבית הספר הילדים נדרשים לראשונה להצלחה אקדמית. הדרישה העיקרית והחשובה ביותר בשלב ההתחלתי של בית הספר, היא השגת שליטה במערכת הכתב – קריאה וכתיבה, הכוללת בין היתר את המאפיינים השפתיים הייחודיים של השפה הדבורה (אלימלך & ארם, 2016). היכולת לשלוט בשלל הרכיבים של מערכת הכתב נקראת אוריינות, והיא מוגדרת כמכלול היכולות המסוגלות להוביל להצלחה אקדמית (אבני-שיין ח' , 2014).
אחת היכולות האורייניות אותה נדרשים ילדים להשיג עם המעבר לבית הספר, נקראת השיח האורייני, המוגדר כיכולת להבין ולהפיק בעל פה ובכתב טקסטים הנושאים את החותם של התרבות האוריינית, האופיינית בדרך כלל לאופנות הכתובה (בלום-קולקה, 2008). בלב השיח האורייני עומדת היכולת לבנות טקסטים אוטונומיים, לכידים ונהירים מבחינה פתית ותוכנית, שהולמים את נסיבות השיח והסוגה. מאפייני השיח האורייני כוללים את מה שנדרש בכדי לבנות טקסטים כמו זה שתואר לעיל: היכולת לשוחח ולכתוב על דברים שאינם כאן ועכשיו אלא מנותקים מהקשר מיידי, להבין טקסטים מורכבים, להתנסח בצורה נהירה מבחינה לשונית, תוך אספקת תוכן הכרחי ומספיק עבור המאזין/הקורא ושליטה במוסכמות של הסוגות השונות (צור, סגל, & רום, 2012).
חלק ראשון - רקע תיאורטי
המעבר משיחה לשיח אורייני
טיפוח שפה כתובה באמצעות שפה דבורה
חלק שני – 3 פעילויות עם שני ילדים וניתוחן
הצגת הפעילויות
ניתוח הפעילויות
ביבליוגרפיה
נספחים
תיעוד הפעילויות