בעשורים האחרונים, חווה העולם הערבי שינויים היסטוריים, פוליטיים ותרבותיים רבים שהשפיעו רבות על התפתחות הספרות הערבית המודרנית. ההתנגדות לשלטונות הפוליטיים, כמעט בכל מדינות ערב, הודגמה ביצירות ספרותיות רבות. בזמן של שפל חברתי אשר חוו ועודן חוות מדינות אלה, גברה הדרישה בעולם הערבי לאמצעי אשר יביע את תחושתו של האדם, אחד העם, המריר, הנכבש, הקורבן, אשר אף על פי שכביכול יצא לעצמאות, עדין מצוי תחת כיבוש קולוניאליסטי , המגיע מתוכו.
ז'אנר הסיפור הקצרצר , הינו אחד הכלים המשמשים את הסופרים בעולם הערבי, להעברת ביקורת חברתית-פוליטית זו באופן הנוקב והחד ביותר ועל כן הוא זוכה לפופולריות רבה בעולם הערבי בעשורים האחרונים. כמו התהליך שעבר הז'אנר בספרות העולמית, כך גם בזירת הספרות הערבית, הוא הצליח לעבור מסטריאוטיפיזציה, סקפטיות, הכחשה ודחייה להשגת זהות ז'אנרית מובחנת ואף מעמד קאנוני.
בעבודה זו ברצוני לנתח את הסיפורים הקצרצרים של הסופר הסורי הגולה אוסאמה אל עומר כמקרה בוחן לאופן בו משמש ז'אנר הסיפור הקצרצר ככלי לאמירות פוליטיות ולביקורת וחתרנות נגד מוסדות שונים, ועל ידי כך לעמוד על מאפייניו הייחודיים של ז'אנר זה ההופכים אותו לכלי יעיל ופופולרי כל-כך להעברת ביקורת פוליטית זו.
בעבודה זו אנתח חמישה סיפורים של אל עומר שפורסמו באנגלית בשנים האחרונות, ונותנים ביטוי לביקורת הפוליטית-חברתית של הסופר הגולה על המצב הקשה והמורכב השורר בארץ המוצא שלו, סוריה.
מבוא
פרק ראשון: הסיפור הקצרצר
הסיפור הקצרצר בספרות העולמית
מאפייני הסיפור הקצרצר
הסיפור הקצרצר בספרות הערבית
פרק שני: ניתוח הסיפורים הקצרצרים של אוסאמה אל עומר
הרקע לכתיבתו של אוסאמה אל עומר
ניתוח הסיפורים
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספח: השירים המנותחים