מיניות בספרי ילדים במאה ה-21 על פי ספר מלא אהבה: נפתלי בא לעולם
חינוך מיני הוא מושג חדש יחסית בעולם המערבי, לאחר ששנים נדחק נושא זה לשולי השיח החברתי, הן בקרב מבוגרים, ובייחוד בשיח עם ילדים. ההשתנות הטכנולוגית המאפשרת חשיפה לתכנים מיניים בלתי מפוקחים מגיל צעיר מאד, חייבה שינויים הכרוכים בשיח פתוח למושג מיניות, לצורך הסברה, אזהרה והבנת הנושא. בין היתר, שינויים אלו ראו אור בספרי ילדים שדנו בשאלת הילדים הרווחת "אך הגעתי לעולם?".
בשונה מן העבר, חינוך מיני כיום נחשב לאתגר שמעסיק חלק ניכר מן האוכלוסייה, עקב ההתפתחות הטכנולוגית שחשפה את בני הגיל הצעיר למערכות ידע שונות. חשיפה זו הציבה את המבוגרים, הורים ואנשי דעת, בפני מבחן אמיתי. ההתמודדות עם שאלות רגישות הפכה להיות עובדה שאין לחמוק ממנה, כדי למנוע כל תוצאה שלילית הנגרמת בשל החשיפה לאמצעי המדיה השונים, שמספקים ידע לצעירים ללא פיקוחו או השגחתו של המבוגר.
התפרצות הטכנולוגיה לגבולות הילדות, הביאה לפריצת גבולות ה 'טאבו' החברתי על ידי המבוגרים, בהנחה שהזרמת הידע לגיל הצעיר באופן בטוח ומבוקר, תמנע את השפעתם השלילית של אמצעי המדיה הנגישים לילד, ותבטיח התפתחות מנטאלית, רגשית, ומינית בריאה ותקינה.
ספרות הילדים כתבנית נוף לחברה בה היא צומחת, לקחה על עצמה חלק מן המשימה הקשה; השפעתו של הסיפור על הילד בגיל הרך עצומה. יש לראות בה כלי אומנותי שעשוי לתת מענה לסיטואציות המביכות ביותר בעיני המבוגרים, וכך גם במצבים נוספים שהילד נקלע אליהם ומצריכים טיפול נכון.
מבוא
אודות הספר
היבטים סגנוניים בטקסט
תיאור מבנה הסיפור
הדמויות בסיפור
הדובר בסיפור
משלב לשוני
לשון ריגושית
כותרת הסיפור
שימוש בשמות תואר
חזרתיות
פעלים כרכיבים סגנוניים בסיפור
שינוי המבנה הקנוני של המשפטים
מערכת היחסים בין ההורים לבין הילד:
מערכת היחסים הבין-הורית
נספח : הסיפור "ספר מלא אהבה/ איך נפתלי בא לעולם"