במסגרת הקורס משפט וקולנוע, בחרנו בסרט "הפרקליטה". סרט זה עוסק במסע המפרך של אישה, שאחיה הורשע במאסר עולם ללא אפשרות חנינה. גיבורת הסרט, בניגוד לכל הציפיות והסיכויים, יוצאת למסע בן 18 שנה במהלכו היא זונחת את ענייניה האישיים והמשפחתיים לטובת שחרור אחיה מהמאסר, מהלך שנחלה בסופו הצלחה משגשגת בדמות שחרורו לחופשי.
שאלת המחקר שתעמוד במסגרת עבודה זו עוסקת במתח שבין ייצוג אדם זר בבית משפט לבין ייצוג בן משפחה, ובין היתר תעסוק בסוגיית הפללת חפים מפשע, הן במשפט הישראלי והן במשפט הפלילי.
בפרק הראשון לעבודת מחקר זו, אסקור בקצרה את השתלשלות האירועים בסרט "הפרקליטה". אסקור את הדמויות השונות, מאפייניהם האישיים והאתגרים שעמדו בפני גיבורת הסרט בעת שיצאה למסע המפרך לשחרור אחיה ולקורבנות שנאלצה להקריב במהלך הדרך.
פרק שני- דיון תיאורטי על תפיסת המשפט את הייצוג ע"י בן משפחה. בפרק זה ננתח את הסצנות בהן התעמתה בטי עם השוטרת ננסי טיילור, עם אמה ואפילו עם בארי שק ואברה רייס שהיו חבריה ושותפיה למטרה רק משום שהעלו את האפשרות שייתכן וקני אחיה אינו חף מפשע. נדון בסצנות וננסה להבין, כיצד מתייחסים הדמויות לעובדה שבטי היא אחות של קני? האם יש שוני בהתנהגות כלפיה? נעמיק בשאלה האם היותה של בטי אחותו של קני עזרה לה לזכות אותו? מה היה קורה אילו הם לא היו בני משפחה? האם היא הייתה מתאמצת באותה מידה כמו שהתאמצה עבור אחיה?
מבוא
1. הפרקליטה – תקציר האירועים
2. ייצוג על ידי בן משפחה במשפט – ההבדלים שבין עורך דין שכיר לבין עורך דין עם מטרה משפחתית
2.1 סצנה ראשונה – העימות עם אמה של בטי אן
2.2 סצנה שנייה – בטי אן, בעלה והילדים
2.3 סצנה שלישית – בטי אן וקני
2.4 סצנה רביעית – בטי אן ואברה
2.5 סצנה חמישית – בטי אן מול ננסי טיילור
2.6 סצנה שישית - בטי אן ובארי שאק
2.7 הזווית הישראלית
3. הפללת חפים מפשע – תיאוריה ופרקטיקה משפטית
3.1 ביסוס חוקתי לענישה במערכת המשפט בישראל
3.2.1 דיני ראיות
3.2.2 פרוצדורה פלילית
3.3 הודאות שווא
3.2.1 מניעים לקבלת הודאת שווא מחשוד
3.3 השימוש במעצר חשוד להשגת הודאה
4. הדילמה הנשית – קריירה או משפחה
5. סיכום ומסקנות
6. ביבליוגרפיה