מושג האלימות - ניתוח מאמרו של אריאל הנדל

מזהה: 1702
מאמר חם

מבוא - במאמרו של אריאל הנדל (בתוך מפתח, גיליון מס' 3, 2007) הוא תוקף את ההנחה, שמושג האלימות הוא ברור ומובחן באופן מידי. זאת אומרת: הרושם הרווח מטעה אותנו לחשוב שאנחנו מזהים אלימות כל אימת שהיא מופיעה בפנינו ישירות, כאשר בפועל אין אלו הם פני הדברים במציאות.

אדרבה, ההשקפה המקובלת שלפיה האלימות היא תופעה המוגבלת לפגיעה פיזית בגוף איננה רק מוטעית, אלא שלדעת הנדל היא בעצמה חלק ממה שהוא מכנה "כלכלת האלימות". לאור זאת הוא מנסה להראות כיצד מערכת הדימויים החברתיים המקובלים שבידינו אודות האלימות – כאמור דימויים מוטעים ומטעים לשיטתו – מזינים מערך שלם של התנהגויות אלימות מצד השלטון כלפי האזרח הפרטי.

להלן מספר נקודות בולטות אצל הנדל:

אלימות אונטולוגית – הטענה כאן היא שהאלימות איננה רק תופעה שיש ליחסה לפוגע, לפעולת הפגיעה ולכללים המאפשרים את אותה מציאות ("שדה ההסדרה"). חשובה מכך היא נקודת ראותו של הקורבן. שלושת האלמנטים הנ"ל שמקובל לזהותם כמוקד של תופעת האלימות רק נגזרים מעצם קיומם של קורבנות בפוטנציה, דהיינו מעצם העובדה שכל יצור חי הוא פגיע ובנסיבות מסוימות פגיעותו תתממש. למעשה מה שהנדל מראה הוא את קיומה של מציאות אוניברסלית (שניתן לתאר באופן מופשט), המשמשת תנאי לכל גורם מחולל אלימות ולכל שיח או פעולה אלימים.

נקודת ראותו של הקרבן – היצור החי איננו רק קרבנה של האלימות השלטונית (ו/או אלימות מסוג אחר), אלא גם, מנקודת מוצאו המתודית של הנדל, מי ש"מאפשר" לאלימות להיווצר. ראשית מבחינה מושגית: עצם הפוטנציאל לחוש כאב וסבל קודם לכל הגורמים האחרים, כלומר הגדרתה של תופעת האלימות, על כל היבטיה, תלויה לוגית בהנחה שקיימת אצל היצורים החיים יכולת להיפגע (הם אינם חסינים מכאב, סבל וכו'). שנית מבחינת מעשית-זמנית: ברור שקודם לאירוע הפגיעה, קודם לנוכחות הפוגע ואפילו קודם ליצירת התנאים המערכתיים המאפשרים פגיעה (חוקים וכו'), קיימת בעולמנו פגיעות ורק מאוחר יותר "מתלבשים" עליה הגורמים האחרים.

הנדל מבקר את הניסיונות להסיט את נקודת המבט אל הגורמים האחרים, לא משום שאינם רלבנטיים אלא משום שאינם העיקר. הפניית תשומת הלב לשולי מסייעת לדעתו דווקא להגברת האלימות.

 

"פנומנולוגיה" של האלימות – תיאור האלימות של הנדל הוא כחוויה המטלטלת את עולמו של האדם ומאפשרת לו להיחלץ ממערך התבניות הפסיכולוגיות, הפיזיות והחברתיות שהוא עוטה עליו ביומיום. בהישען על התיאור של ז'אן אמרי (המסה על "העינויים"), אשר לפיו האלימות – או תוצאתה - מוגדרת כ"אובדן האמון בעולם", הנדל מרחיב את השאלה. לא עוד מהי אלימות? אלא השאלה גדולה יותר: מהו ומיהו אדם? כלומר מהי זהותו? שהרי האדם הוא מי שגבולותיו נקבעים על ידי תבניות מסוימות (כלומר כך נקבעת זהותו הבסיסית) וכאשר מופעלת עליו אלימות גבולות אלו נפרצים הוא מפסיק להיות "אדם" ומקבל על עצמו זהות חדשה כביכול.

0.00 ₪
סוג עבודה:
מטלה קטנה | סיכום מאמר
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
סוציולוגיה ואנתרפולוגיה
שנת הגשה:
2016
מספר מילים:
693
היקף עמודים:
3
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.