שיעור מספר 1
זיהוי טקסט מדריך ומפעיל
אוכלוסיית יעד:
מערך השיעור מיועד עבור תלמידי כיתה ה', שכבת גיל 11.
בעלי רקע בעברית- בין רמת מתחילים ועד רמת שפת אם.
מיומנות שפה משלב בינוני גבוה.
יחידה מותאמת לתוכנית הלימודים של בתי הספר הממלכתים- בישראל.
זהו שלב בתהליך הלמידה בו התלמידים לומדים סוגים שונים של טקסטים, הזיהוי ביניהם.
צורת מבנה הטקסט, ואופן כתיבתם.
מותאם גם לאוכלוסיית תלמידי שילוב וכיתות חינוך מיוחד.
התלמידים ידעו מהי ההגדרה של טקסט מדריך ומפעיל.
התלמידים יזהו כי טקסט מדריך ומפעיל הינו טקסט אשר התוכן שלו מכיל הוראות שימוש והפעלה עבור מוצרים או הוראות הכנה.
התלמידים יידעו לזהות את הטקסט הזה.
התלמידים ידעו להבדיל בינו לבין טקסטים אחרים.
התלמידים יקנו מיומנות לזהות את ההבדל בין טקסט מדריך ומפעיל לבין טקסטים בעלי סגנון שונה.
מיומנות הזיהוי תבוא לידי ביטוי על ידי מציאת הפרמטרים הבאים:
אופי הטקסט
אופן עריכת הטקסט
על פי סדר וארגון שלבי הטקסט.
טקסט המכיל הוראות לביצוע פעולה מסויימת.
מקום הימצאות טקסטים אלו, כגון: באריזות מוצרים, על גבי מוצרים, מדריכי הפעלה למכשירים, מתוכנים, תרופות ושלטים.
כאשר הטקסט עוסק בתהליך או בסדרת פעולות.
כאשר הטקסט מדריך את הקורא כיצד לבצע פעולות.
כאשר המסר ברור ומדויק, חד משמעי.
כאשר הטקסט ממוקד בנמען, ויש בו יש פנייה ישירה.