נשים מהמגזר הערבי, הרוצות להשתלב בעבודה בשוק הישראלי, חשופות לאפליה משלושה סוגים: אפליה על רקע אתני (ערבים – ישראלים), אפליה על רקע מגדרי (נשים – גברים) ואפליה על רקע דתי (מוסלמי – יהודי).
התופעה לפיה השתתפותם של קבוצות מיעוט בעולם התעסוקה, נמוכה בהרבה מהשתתפותם של קבוצות הרוב היא תופעה כלל עולמית המוכחת סטטיסטית. אפליה על רקע אתני או על רקע של גזע משותפת גם לגברים וגם לנשים בני קבוצת המיעוט. הנשים בנות אותה קבוצה אתנית חוות בנוסף לאפליה האתנית אפליה מגדרית. [1]
כאשר דנים במצב התעסוקה של הנשים הערביות בישראל, הרי ביחס לשיוך האתני של הקבוצה, יש חשיבות לפרמטר נוסף, והיא העובדה, כי קבוצה אתנית זו שונה וייחודית ממצבם של יתר קבוצות המיעוטים בעולם. המיעוט הערבי בארץ אינו קבוצת מהגרים, כמו רוב הקבוצות המוסלמיות במערב, אלא, מיעוט ילידי במדינת רוב יהודית. לא מדובר במהגרים, אלא, באוכלוסייה שמדינת ישראל נכפתה עליהם. [2]
איתור הגורמים והסיבות לאפליית קבוצה אתנית הן לא תמיד ברורות וחד משמעיות. כך למשל תיאורית ההון האנושי רואה בנושא ההשכלה פרמטר המנבא שעורי תעסוקה. אך במציאות משוואה זו לא תמיד נכונה. למשל למרות ששעור ההשכלה הגבוהה של נשים ערביות- מוסלמיות בארה"ב ובבריטניה, גבוה משעור זה בקרב קבוצות המיעוט האחרות, הרי שיעור השתתפותן של אותן נשים בשוק התעסוקה הוא נמוך יותר.
מבוא
חלק ראשון: שלושת מעגלי האפליה של נשים ערביות
החברה הערבית כללי -גורמי אפליה בתעסוקה
פערי מגדר בשוק התעסוקה
פערים שמקורם בדת ותרבות
חלק שני: מעמדן של הנשים הערביות בשוק התעסוקה
סטטיסטיקה
הסיבות לשעור השתתפות נמוך של נשים ערביות השוק התעסוקה
חסמים להשתלבותן של נשים ערביות בשוק התעסוקה
חסמים חיצוניים
חסמים שמקורם במאפייני הנשים
חסמים שמקורם בנורמות חברתיות ותרבותיות
חלק שלישי: פתרונות שונים לשילוב הנשים הערביות בשוק התעסוקה
חקיקה
תוכניות ממשלתיות לקידום התעסוקה
סיכום ומסקנות
מקורות