מעורבות אזרחית בתהליכי הממשל מעודדת לרוב על ידי אנשי אקדמיה וארגונים מקצועיים, ומהווה, בייחוד בשנים האחרונות, נושא פופולארי לדיון ולמחקר. חלק ניכר מהפצת הרעיונות של הגברת ההשתתפות הציבורית בפוליטיקה ובקבלת ההחלטות מגיע מן הזירה האמריקאית, ורווחת הדעה כי עירוב האזרחים בתהליכי הממשל מושרשת בתרבות הפוליטית האמריקאית ובמסורת הג'פרסונית שלה. ג'פרסון דגל ברעיון של ממשלה 'מלמטה למעלה' על בסיס מקומי, הנענית לאזרחיה, וראה באפתיה ובאדישות של האזרחים כמסוכנת לבריאות האזרחית הציבורית. יש מעט מחלוקת בנוגע לכך שהציבור צריך להיות בעל הזדמנות להשפיע על פעולות הממשלה. בין אם הציבור מנצל הזדמנות זו אם לאו, שמירה על זמינותה של האפשרות היא חשובה ביותר במדינה דמוקרטית. השתתפות אזרחית, על כן, נחשבת לבעלת ערך ומועילה לתהליכי הממשל (Berner, 2001).
בשנים האחרונות, הולכות ומתפתחות מספר תפיסות בעולם, המעודדות שימוש בכלים מקוונים להגברת מעורבות התושבים בתהליכי קביעת המדיניות. הכינוי המאגד את כלל התפיסות, הגישות והניסיונות הללו הוא 'ממשל זמין' (E-Government, או בתרגום מילולי 'ממשל אלקטרוני'). וכך, ממשלות ברחבי העולם עומדות מול האתגר והצורך להמציא את מערכות הממשל מחדש, כדי לספק שירותים יעילים ואפקטיביים ומידע מהימן באמצעות טכנולוגיות מידע ותקשורת. התפתחותן של טכנולוגיות אלו זירזה והובילה להופעתו של הממשל הזמין.
ממשל זמין מוגדר לרוב כדרך עבור הממשלות להשתמש במידע ובטכנולוגיות החדשניות ביותר, במיוחד באינטרנט, כדי לספק לאזרחים ולעסקים גישה נוחה לשירותים ולמידע ממשלתיים, לשפר את איכות השירות ולספק הזדמנויות להשתתף במוסדות ובתהליכים הדמוקרטיים.
1.מבוא
2. רקע תיאורטי
השתתפות אזרחית ומעורבות פוליטית
השתתפות פוליטית וטכנולוגיה
ממשל זמין
ממשל זמין ורמת האמון בממשל
השתתפות פוליטית אלקטרונית, דרך מערכות הממשל הזמין
3. מתודולוגיה
כלי המחקר
הגדרת משתני המחקר
אופרציונליזציה של משתני המחקר
4. ממצאי המחקר
5. דיון ומסקנות
ממצאי המחקר
ממשל זמין ועקרונות הדמוקרטיה ההשתתפותית
ממשל זמין: החסמים והקשיים במעלה הדרך
לסיכום
6. רשימת מקורות