המעבר להורות הינה אירוע משמעותי, משנה חיים. ההורות עצמה והקשר בין ההורה לילד הינם דינאמיים ומושפעים מגורמים רבים ושונים. כך גם סגנון ההורות בו משתמש ההורה כלפי הילד. הגורמים השונים משפיעים על התפתחותו החברתית, רגשית והקוגניטיבית של הילד, אך משפיעים גם על ההורה. זוהי מערכת של גורמים רבים במרכזה ניצבים ההורה והילד ועליהם משפיעים גורמים שונים, והם בתורם משפיעים עליהם בחזרה.
במחקר זה נבחנו הקשרים בין סגנון ההורות בו משתמש ההורה, תחושת היעילות ההורית שלו וסטרס, חרדה ודיכאון הוריים. מחקר זה מתמקד בהורה הניצב במערכת הגורמים, ואייך התנהגותו משפיעה או מושפעת מהם.
חידושו של מחקר זה נעוץ בבדיקת הקשר בין כלל המשתנים. בשדה המדעי נמצאו קשרים בין המשתנים – לעיתים ממצאים מובהקים החוזרים על עצמם במספר מחקרים, ולעיתים קשרים סותרים במאמרים שונים. כמו כן, לא נמצאו מחקרים הבודקים את כלל המשתנים יחד. לכן, מטרתו של מאמר זה היא לאשש או להכריע קשרים בין משתנים, ובנוסף, לבחון את צירוף שלושת המשתנים הנ"ל.
למחקר זה תרומה יישומית בפרקטיקה הייעוצית. מחקרים עבר רבים, מצאו את הקשר בין סגנון ההורות לבין סטרס, חרדה ודיכאון אצל הילד. גורמים אלה יכולים להשפיע באופן נרחב על התלמיד מבחינה לימודית, רגשית וחברתית. אחת ממטרותיו של היועץ החינוכי הינה: "לפתח כישורי חוסן (resiliency) של פרט ומערכת להתמודד עם תהליכים התפתחותיים ומשברים בלתי צפויים, וכן עם מצבי לחץ ומשבר המהווים חלק ממהלך החיים" (מתוך תפקיד תיאור היועץ החינוכי בבית הספר, אתר משרד החינוך).
מבוא
סגנון הורות
חרדה
דיכאון
סטרס
הקשר בין חרדה, דיכאון וסטרס
תחושת יעילות הורית
תחושת יעילות עצמית Self-Efficacy
תחושת היעילות ההורית Parenting Self-Efficacy
הקשר בין סגנון ההורות לתחושת היעילות הורית
הקשר בין סגנון ההורות לסטרס, חרדה ודיכאון הוריים
הקשר בין תחושת יעילות הורית לסטרס, חרדה ודיכאון הוריים
דיון
השלכות המחקר
מגבלות המחקר
המלצות למחקר המשך
ביבליוגרפיה