כיצד תופסות אימהות לילדים מאומצים עם צרכים מיוחדים, את חווית האימהוּת

מזהה: 1953
מאמר חם

העבודה הנוכחית מבקשת לבחון מהי תפיסתן של האימהות של אימהות לילדים מאומצים עם צרכים מיוחדים, את חווית האימהוּת. שאלה זו מעניינת, עקב "התנגשותה", כביכול, עם שתי תפיסה הרווחת בחברה: הראשונה גורסת כי לקרבה גנטית ולביולוגית יש חלק מהותי בהורות (זפרן, 2006), והשנייה גורסת כי בשל יכולותיה להביא ילדים לעולם, האימהות היא חלק אינטגרלי מטבעה של האישה (פלגי-הקר, 2009). אימהות לילדים מאומצים מצליחות לממש את חווית ההורות ולהפגין יכולות אימהיות מבלי שיהיה להן קשר גנטי לילדיהן.

אימוץ מאפשר לילדים שהוריהם הביולוגיים אינם מסוגלים, או מעוניינים, לגדלם, לגדול במסגרות משפחתיות חלופיות (כצנלסון, 1995). אם בעבר הייתה מוטלת סטיגמה חברתית על  האימוץ (בירמן, 2010; זפרן, 2006), בחלוף השנים חל שינוי בתפיסת החברה את האימוץ, ולטובתו של הילד וליתרונות להם הוא זוכה ניתנת עדיפות (ריבקין ובאומגולד, 2001).

למרות שנמצא במחקרים שונים כי מצבם של ילדים מאומצים טוב מזה של ילדים המופנים למסגרות חלופיות, כגון פנימיות או משפחות אומנה (ריבקין, 2010), קיימים גורמי סיכון רבים באימוץ, כגון היסטוריה של הזנחה ומחסור במסגרות בהן שהה הילד  בטרם האימוץ Wind, Brooks & Barth, 2007)), דפוסי התקשרות בלתי יציבים van Ijzendoorn &) Bakerman-Kranenburg, 2009,) חשיפה לחומרים ממכרים בתקופת ההיריון ועוד. גורמי סיכון אלו עלולים להוביל לבעיות רגשיות, התפתחותיות והתנהגותיות שונות (סנצקי, 2003 אצל אגסי, 2007), ומדווח כי ילדים מאומצים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפנות לשירותי בריאות הנפש (Gleitman & Svaya, 2011) ואחוז הילדים המאומצים המתחנך במסגרות החינוך המיוחד גבוה ביחס לאולוסיית התלמידים (שנתון סטטיסטי, ילדים בישראל, 2010 אצל שורק וניג'ם-אכתילאת, 2012). 

תקציר

מבוא

סקירת ספרות

1. הורות, אמהוּת ואמהיות – הגדרות והתפתחות ההגדרות במהלך השנים האחרונות

1.1.     הורות

1.2.     "אימהוּת" ו"אמהיות"

2. הגדרת המושג "אימוץ" ושינויים בדפוסי האימוץ בשנים האחרונות

2.1.     הגדרת המושג "אימוץ"

2.2.     שינויים בתפיסת האימוץ ובדפוסי האימוץ בשנים האחרונות

3. מאפייניהם של הורים מאמצים

4. גורמי סיכון באימוץ

5. ילדים עם צרכים מיוחדים תוך התייחסות לילד מאומץ /לקויות בקרב ילדים מאומצים

5.1.     ילדים עם צרכים מיוחדים

5.2.     ילדים מאומצים עם צרכים מיוחדים

5.3.     התמודדות המשפחה בטיפול עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים

5.4.     סיכום הסקירה הספרותית

מתודולוגיה

ממצאים

דיון וניתוח

ביבליוגרפיה

נספח שאלות מנחות לראיון

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
איכותני
תגיות:
חינוך מיוחד | פסיכולוגיה
שנת הגשה:
2015
מספר מילים:
9514
היקף עמודים:
29
מספר מקורות:
30
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.